9 КЛАС. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

КВІТЕНЬ, 2019

Тема. П.Куліш. "Чорна рада".
Похожее изображение

Завдання
1. Прочитати твір.
2. Записати паспорт твору.

Рід літератури : епос. Жанр: (перший) історичний роман-хроніка. 

Тема: зображення історичних подій у Ніжині 1663 р. — доби Руїни. Головна ідея: викриття і засудження доби Руїни; утвердження думки про необхідність на­ціональної злагоди українців, про те, що провідною силою для розумної ор­ганізації українського суспільства є його національна еліта (культурна, осві­чена, здатна до мудрого державотворення).

Композиція: роман складається з вісімнадцяти частин, у ньому наявні дві сюжетні лінії: головна — політична (вибори гетьмана) і другорядна (любовна).  Оригіналь­ним композиційним прийомом (стрижнем) у творі є романтичний образ до­роги, якою полковник Шрам і його син їдуть із Правобережної України на Лівобережну до наказного гетьмана Якима Сомка. 

Експозиція: зображення історичної епохи, у якій відбуватимуться події твору, знайомство з головними героями роману. Зав’язка: прагнення Шрама підтримати на раді Я. Сомка, подолати розбрат і безлад серед козацтва. Кульмінація: проведення «чорної» ради, за підсумками якої І. Брюховець­кий — гетьман, Я. Сомко — в’язень. Розв’язка: смерть Я. Сомка, І. Шрама; одруження Петра з Лесею.

Проблематика :  
  • незалежності України; патріотизму і зради; 
  • ролі державного діяча; ставлення влади до народу; 
  • боротьби добра і зла; 
  • батьків і дітей; 
  • кохання і подружнього щастя; 
  • людини і народної моралі; 
  • козацтва, Запорозької Січі, її місця в історії; 
  • вірності обов’язку, козацької честі; 
  • цінності людського життя.
3. Опрацювати запропонований нижче матеріал і дати письмові відповіді на запитання.
                 Історична основа «Чорна Рада»: події, що відбувалися в Україні в роки Руїни, коли після смерті Б. Хмельницького почалася боротьба за гетьманську владу. Україну тоді роздирали різні соціальні пристрасті й політичні орієнтації, що й призвели до «чорної» ради 1663 року (на раді, крім козацької старшини, була присутня також «чернь» — запорожці, селяни, міщани, тому її й названо «чорною»). Деякі претенденти на булаву думали не про долю України та її народу, а про власну вигоду. З цією метою вони зверталися по допомогу то до польської шляхти, то до тур­ків і татар, то до Москви. Україна була розколота. На Правобережжі правив польсько-шляхетський ставленик Павло Тетеря. На Лівобережжі України точилася запекла боротьба між кількома претендентами на гетьманування, серед них — переяславський полковник Яким Сомко, обраний на старшинсь­кій раді в Козельці наказним гетьманом, хоч російський цар і не затвердив його, та кошовий отаман Запорозької Січі Іван Брюховецький. 27-28 червня 1663 року в Ніжині відбулася «чорна» рада, за підсумками якої гетьманом було обрано Брюховецького, а Сомка покарано. Пишучи роман, письменник спирався на численні документи, наукові джере­ла, літописи, зокрема «Літопис Самовидця». У романі діють реальні історич­ні особи — Яким Сомко, Василь Золотаренко, Павло Тетеря, Матвій Гвинтовка, Вуяхевич. «Чорна рада» є романтичним твором. Опоетизовуючи козацтво, П. Куліш у ній возвеличує непереможний його дух. Роман «Чорна рада» засвідчив, що український народ має свою давню і гідну пошани історію, велику культуру. П. Куліш працював над романом упродовж 14 років. Матеріал для свого тво­ру він брав з багатьох джерел: друкованих і рукописних козацьких літописів (зокрема Самовидця та Грабянки, старовинних документів, що знаходив сам в архівах монастирів і різних установ, а також з фольклору — дум, історич­них пісень, переказів, легенд, казок про козаччину тощо. Події у творі відбуваються в добу так званої Руїни, після смерті Богдана Хмельницького, коли Україну роздирають різні політичні й соціальні орієн­тації, що призводять до «чорної» ради 1663 року.

1. Коли відбуваються події, описані в романі?2. Чому рада  1663 року в Ніжині названа "чорною"?3. Хто претендував на гетьманську булаву?4 Який літопис ліг в основу роману "Чорна рада"?
БАЖАЮ УСПІХУ!
Похожее изображение
__________________________________________________________________________________________________________________________________
28.01.2019.

Похожее изображение

Тема. Т.Г.Шевченко. "Сон" ("У всякого своя доля...").
1. Записати в зошит таблицю "Символічність образів поеми "Сон" Т.Шевченка".


СИМВОЛ
ПОЯСНЕННЯ
Сова
Символ мудрості й водночас туги.
Цар волі
Прозорий символ безкорисливої боротьби за справедливість, близький образу Христа (образ революціонера, який бореться за свободу  проти царату).
Ведмідь
Символ грубої сили, невігластва.
Чапля
Символ бундючності.
Кошеня
Символ крайньої безпомічності, безпорадності, жалюгідності.
Рай
Символ є наскрізним у поемі. Місце, де людина почуває себе вільною, гідною, щасливою. Саме пошуки раю є причиною мандрів ліричного героя.


2. Запишіть у стилі вільного письма (або вільного есе) свої враження від поеми .

БАЖАЮ  УСПІХУ!!!

_________________________________________________________________________________


12.10.18. Тема. Г.С.Сковорода - філософ, просвітитель, поет.

ЗАВДАННЯ. Переглянути відеоролики. Співставити інформацію з матеріалом підручника. Виновками поділитися в класі.

1. Проект "Великі українці" (О. Ступка)




2. Фільм Валерія Бебика.




Картинки по запросу григорій сковорода афоризми
________________________________________________________________________________



27.09.18.  Тема. "Слово про похід Ігорів".
Картинки по запросу слово про похід ігорів

Завдання:
1. Уважно переглянути і прослухати відео. (У 1-му відео є фактична зорова помилка. Будьте уважні).
2. Складіть ланцюжок подій, які відбулися у творі.(Користуйтеся не тільки переглянутими відеороликами, а й текстом твору).
3. Визначте риси князя Ігоря (інформативне гроно).
4. Запишіть цитату, що передає переконання князя Ігоря (як одну з гілочок грона).
5. Дайте характеристику Святослава (інформативне гроно).
6. Визначте, у чому заслуга великого князя Святослава (одна з гілочок грона).
7. Складіть сенкан "Ярославна". 


1.


2. 
 



Комментариев нет:

Отправить комментарий