11 КЛАС. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА.

07.05.21Сучасна українська література.  Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.. (на шляху до нового відродження).  Найвагоміші здобутки сучасної літератури. Стильове розмаїття, експериментаторство, пошуки нових форм і тем.Література елітарна, вишукана, високохудожня. Література масова, популярна (її інтенсивний розвиток). Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 1990-х років, його риси. ТЛ: постмодернізм; література елітарна, масова.

1. Пропоную для перегляду експрес-уроки, за якими вам необхідно скласти конспект до вищезазначеної теми.

https://www.youtube.com/watch?v=UtediyYQRMo

https://www.youtube.com/watch?v=GXQE_UUfNuU

https://www.youtube.com/watch?v=RW5fEGqDfCc

2. Опрацювати матеріал підручника (с. 249 - 252)

3. Перенести схеми в зошит.





Синкрети́зм (грец. συνκρητισμός — з'єднання, лат. syncretismus — поєднання) — поєднання або злиття, комплексне проявлення чи використання самодостатніх чи навіть несумісних і непорівнюваних явищ, образів мислення та поглядів.

4. Ознайомитися з поезіями Ю. Андруховича ("Астролог", "Пісня мандрівного спудея"), І.Римарука ("Обнови"), О.Забужко ("Рядок з автобіографії", "Читаючи історію"), О.Ірванця ("До французького шансоньє"), С.Жадана ("Музика, очерет...", "Смерть моряка").
______________________________

УВАГА!!! Опорні таблиці для підготовки до ЗНО з української літератури


https://erudyt.net/pidgotovka-do-zno/ukrainska-literatura/oporni-tablytsi-dlia-pidhotovky-do-zno-z-ukrainskoi-literatury.html?fbclid=IwAR2F_Ok_DAl-Dmkyz2rwa6Ud2cK_1q5zELa7MpHkakgvU5N4ULPx8z9wfUU

!!!!! У таблиці "Літературні родини" є помилка: Сірки, Морози - родини з твору "Тигролови".
_____________________________

30.04.21. Поезія Стуса – зразок «стоїчної» поезії у світовій ліриці («Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», «Господи, гніву пречистого…»). Стан активної позиції ліричного героя. Екзистенційна (буттєва) проблема вибору, віра в тебе, надія на здолання всіх перешкод. Упевненість у власному виборі. Приклад великої мужності й сили духу.

Завдання:

-  усвідомити поняття честі, людської гідності, мужності, сили духу на прикладі життя і творчості В.Стуса;

- осмислити естетичну вартість екзистенційних поезій В.Стуса, виконати їх ідейно-художній аналіз;

      -  вивчити  напамять поезію "Господи, гніву                                пречистого..."

Відомий український поет Василь Стус є автором кількох надзвичайно глибоких у філософському розумінні поетичних збірок: «Зимові дерева», «Круговерть», «Веселий цвинтар», «Дорога болю», «Палімпести», «Птах душі» ( у радянські часи знищена за наказом КДБ). Більшість творів поета мають автобіографічні мотиви та висловлюють особисті переживання автора. Це насамперед туга за рідною землею («О земле втрачена, явися…», «На Колимі запахло чебрецем», «Верни до мене, пам’яте моя…») . У вірші «Весь обшир мій – чотири на чотири…» поет пише: «І дальше смерті рідна батьківщина». Але Василь Стус не схиляється перед обставинами, у яких він опинився з вини радянської влади, підкреслюючи в цих та інших творах, що свій шлях він  обрав свідомо й ніколи не відмовиться від нього. У кожному вірші поета звучить мотив  готовності  до нових випробувань. 

1. Переглянути відеоурок за покликанням.

https://www.youtube.com/watch?v=jwbGFsDdDVs

2. Звернути увагу на аналіз поезій.

3. Запис у зошит. 

3.1. "Господи, гніву пречистого..."

Тема: звернення ліричного героя до Всевишнього з проханням не осудити його за глибоку віру й надію на безсмертя людського духу.

Ідея: утвердження сили людського духу, прагнення не загубити в тяжких випробуваннях неповторності своєї долі.

Літературний рід: лірика

Вид лірики: філософська

Жанр: медитація (віршова молитва)

Віршовий розмір: дактиль

Художні засоби : епітети (гнів пречистий; мале людське життя); 

риторичне звертання( Господи); 

метафори (думою тугу розвіюю; надiєю довжу його в вiки).

В основу вірша ««Господи, гніву пречистого…» покладено канон, запропонований християнським богословом VІІІ ст. Іоаном Дамаскіном  як «сходження розуму до Бога, прохання потрібного в Бога».

Ліричний герой цієї поезії – сам поет, бо він добре знав, який йому судився шлях, він передчував свою загибель і був до неї готовий. Більше того, Василь Стус самостійно обрав цей шлях, що передбачав трагічну долю.

Стоїчна й мужня поезія Василя Стуса «Господи, гніву пречистого…» стверджує впевненість героя в тому, що він зможе не зрадити своїх переконань  і навіть смерть його не страшить.  .

У вірші “Господи, гніву пречистого” автор говорить про власну силу і незламність: “Де не стоятиму — вистою”. Він показує свою непідвладність обставинам, непорушність принципів за жодних умов. Тільки так можна зберегти моральну повноцінність

В. Стус свідомо обрав свою життєву дорогу — це шлях добра й правди. Але там чекають його «сотні сумнівів», «сто зневір» і треба вперто, наполегливо долати щабель за щаблем («йти з щовба на щовб»), щоб досягти мети або хоча б прокласти дорогу іншим, бо він — «предтеча».

3.2. "Крізь сотні сумніві я йду до тебе..."

Мінісловник

ПРЕДТЕ́ЧА, книжн., уроч., заст. 1. Особа, що своєю діяльністю підготувала шлях, умови для діяльності інших; попередник.

ХЛАНЬ, діал. Безодня.

ЩОВБ,  діал. Шпиль гори; прямовисна скеля.

ДЕРЗАТИ, уроч. 1. Сміливо прагнути до чого-небудь величного, нового; діяти сміливо, рішуче.

Літературний рід: лірика

Вид лірики: філософська

Жанр: ліричний вірш ( декларація митця)

Тема: показ свідомого вибору ліричним героєм свого життєвого шляху, де панує світло, добро, краса; переконання в тому, що повести його зможе лише правда.

Ідея: уславлення цілеспрямованості ліричного героя, який у своїх духовно-етичних домаганнях правди долає перешкоди , але не зневіряється і вибирає духовну висоту.

 Віршовий розмір : ямб

Художні засоби: епітети ( буремний лет; високий вогонь; людські сліди; смертні хлані; людські дерзання; чорна порожнеча; шлях правдивий); 
    метафори ( душа запрагла неба; душа держить путь на стовп); 

риторичне звертання ( я йду до тебе, добро і правдо віку); 

гіпербола ( крізь сотні сумнівів…, через сто зневір) ; 

алітерація звуків Р, С, Щ .


3.3. Яким є ліричний герой В.Стуса?



3.4. Нагороди В.Стуса.


3.5. Спільне у Т.Шевченка й В.Стуса.


4.     Вивчити напам'ять поезію В.Стуса "Господи, гніву пречистого...". Зробити відеозапис. Надіслати до 06.05.21.включно.

dansvet0369@gmail.com

_________________________________________


27.04.21. Підсумовуємо вивчене. 

1. Перейдіть за посиланням на інтерактивну дошку Padlet. Стовбчик 10. Виконайте тест (до 27.04.21 включно)

https://ru.padlet.com/dan_svet1/ve3fx26w66vrszsi

2. Робота з презентацією. Стовбчик 9. Виконайте завдання до слайду 12 або 14 (одне завдання за вашим вибором) (до 29.04.21 включно)

3. Тема. В.Стус. Життя і творчість.
  • Опрацювати за підручником с. 240 - 247.
  • Записати в зошит "Ознаки екзистенціалізму в творчості В.Стуса".
  • Записати в зошит асоціативний кущ. Усно вміти характеризувати кожен елемент, спираючись на біографію письменника.



  • Ознайомитися з поезіями В.Стуса "Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...", "Господи, гніву пречистого..."

*На наступному уроці - робота з поезіями В.Стуса.

___________________________________

20.04.21. 

Л.Костенко. Історико-фольклорна основа історичного роману у віршах «Маруся Чурай». ТЛ: роман у віршах.Духовне життя нації крізь призму нещасливого кохання.Центральні проблеми: митець і суспільство, індивідуальна свобода людини.

1. Перейдіть за посиланням на інтерактивну дошку Padlet

https://ru.padlet.com/dan_svet1/ve3fx26w66vrszsi

2. Опрацюйте стовбчик 8. 
Перегляньте відеоуроки.
Запишіть паспорт твору.
Прочитайте роман у віршах.

3. Перевірте свої знання. Стовпчик 9. Виконайте інтерактивні завдання  в learningapps (надсилати не треба).

4. Робота з презентацією.  У презентації пронумеровіні слайди. Будьте уважні при виконанні завдань.

а) Слайди 1, 2, 3, 4 - записати цитати, вказавши персонажа (можна у вигляді таблиці). (Надсилати не треба)
б) Слайд 5 - скласти карту подій (Дума А., Зайцев А., Кудрявець І., Лукіянов Д., Печенко К., Рябченко О., Яковенко Д.).
в) Слайд - 10 - причиново-наслідковий ланцюжок (Бумбі А., Лебедєва І.,  Потетня А.,  Прояєв Б., Романченко Д.,  Титович Д., Шевков Б.)
г) Слайд 6 - кроссенс (Крутік К., Лавренюк М., Луньова О., Мірошниченко А.,  Моісеєнко Д., Хандрико К.). 
д) Слайди 7, 8, 9 - кожен обирає собі один із цих трьох слайдів (за власним вибором) і виконує завдання. 

*** У кожного з вас по два завдання, які необхідно виконати і надіслати до 23.04.21, 18.00. 

***** З іншими завданнями будете працювати на натупному тижні. 
____________________________
13.04.21. 

Ліна Костенко. Поезія.

ПРАЦЮЄМО З ІНТЕРАКТИВНОЮ ДОШКОЮ

1. Перейдіть за посиланням.

https://ru.padlet.com/dan_svet1/ve3fx26w66vrszsi

2.Повторіть вивчений раніше матеріал (1 стовпчик)

3. Опрацювавши статтю підручника та переглянувши відео, складіть інформативне гроно "Психологічний портрет Ліни Костенко" (до 7-8 чинників) (2 стовпчик).

4. Опрацювавши стовпчик 3, зробіть зазначені записи в зошит.

5. Опрацюйте стовчики 4-7 (робота з поезіями), виконайте запропоновані завдання.

До 18.04.21, 15.00 надішліть виконану роботу:
 1. Завдання, зазначені у стовпчику  2 (інформативне гроно), 6 (образи поезії), 7 (словник художніх образів поезії).
 2. Вивчіть напам'ять поезію "Страшні слова, коли вони мовчать...", надайте відеозапис.

dansvet0369@gmail.com

PS. Не поспішайте. Час є. Завдання можна надсилати по частинах.
_____________________________________________________________

02.04.21. Контрольна робота № 5.

Час виконання: 11.00 - 12.20.
Бажаю успіху!!! Будьте уважні!

___________________________



 02.04.21. Контрольна робота об 11.00.

___________

ЯКЩО КОМУСЬ ЦІКАВО!!!
6 квітня 2021 року
ДЕНЬ ВІДКРИТИХ ДВЕРЕЙ (онлайн)
у Глухівському національному педагогічному університеті імені Олександра Довженка у Zoom.
Час проведення: 6 квітня о 19 год.
Підключитися до конференції Zoom
Ідентифікатор конференції: 856 7724 2726
Код доступа: 1111
________________________

УВАГА!!! 3 квітня о 12. 00 консультація                      О. Авраменка до ЗНО-21.

________________________________________

30.03.21. Г.Тютюнник. "Три зозулі з поклоном"

«Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації. 

1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

1. Тема «любовного трикутника» в українськійлітературі

Тема любовного трикутника не нова в українській літературі. До неї зверталося багато письменників, серед них І. Франко «Украдене щастя», Леся Українка «Лісова пісня», Ліна Костенко «Маруся Чурай». Щоб зрозуміти, в чому новаторство Г. Тютюнника у розкритті «вічної теми «любовного трикутника» в новітній інтерпретації, послухаємо учнів, які досліджували ці твори.

✵ Чи традиційно вирішується проблема любовного трикутника в новелі? 

Г. Тютюнник, розповідаючи про долі своїх героїв, підкреслює, що суперниці не протистоять одна одній, а розуміють і прощають.

2.  Історія створення новели

У 1976 році до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, була «Летіла зозуля через мою хату», де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про вічне, непереборне страждання людини. Почувши цю пісню, Тютюнник підхопився, побіг до своєї кімнати. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном» — одна з найчарівніших перлин української літератури.

У творі наявні автобіографічні моменти: героя звуть Михайло, як батька Тютюнника. 1937 р. його заарештували і відправили до Сибіру, де він і загинув. У житті батька була жінка, яка його дуже кохала, та Михайло не зрадив власне сімейне життя. Тютюнник згадував: «Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї. Жінка була набагато старша за маму, старша за батька. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли знневажати ту любов, велику, безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки…»

3. Записати цитатний матеріал.

1. Любов у житті Марфи.

1) «Марфа серцем чула, коли від тата приходить лист. Вона чула його, мабуть, ще здалеку, той лист; мабуть, ще з півдороги. І ждала. Прийде до пошти, сяде на поріжку — тонесенька, тендітна, у благенькій, вишиваній сорочині й рясній спідничці над босими ногами, — і сидить, сяє жовтими кучерями з-під чорної хустки».

2) «Сині Марфині очі запливають слізьми і сяють угору на дядька Левка — ще синіші. Вона хапає з Левкових пучок листа — сльози рясно котяться їй по щоках, — пригортає його до грудей, цілує у зворотну адресу…»

3) «Вона хапає з Левкових пучок листа — сльози рясно котяться їй по щоках, — пригортає його до грудей, цілує у зворотну адресу…»

4) «Марфа… не скоро віддає йому листа, мліючи з ним на грудях, і шепоче, шепоче:
— Ну от бачите, нічого я йому і не зробила…»

5) «А Марфа біжить на роботу, птахою летить, щоб дов'язати до вечора свої шість кіп, і вітер сушить — не висушить сльози у її очах.

2. Любов у житті Михайла.

1) «Тато ж… він якось і не старів, однаковий зоставався і у двадцять, і в тридцять годочків. Сокіл був, ставний такий, смуглий, очі так і печуть, чорнющі. Гляне, було, — просто гляне і все, а в грудях так і потерпне. Може, тому, що він рідко піднімав очі. Більше долонею їх прикриє і думає про щось. А востаннє, як бачила його (ходила аж у Ромни, їх туди повезли), то вже не пекли, а тільки голубили — такі сумні. Дивиться ними — як з туману».

2) «… співаємо потихеньку. Тато баритоном, а я другим йому помагаю, а Марфа першу веде… Ото гляне, було, як чоловік над галушками катується, зітхне посеред пісні й одвернеться, а сльози в очах — наче дві свічечки голубі. До тата… Я то бачу. А він затулить надбрів'я долонею і співає. Або до тебе в колиску всміхається та приколисує легенько».

3) «Ти, Михайле, — кажу, — хоч би разочок на неї глянув. Бачиш, як вона до тебе світиться».

4) «Не суди мене гірко. Але я ніколи нікому не казав неправди і зараз не скажу: я чую щодня, що десь тут коло мене ходить Марфина душа нещасна».

3. Любов у житті Софії.

1) «Ти, Михайло, — кажу, — хоч би разочок на неї глянув. Бачиш, як вона до тебе світиться». А він: «Навіщо людину мучити, як вона і так мучиться».

2) «Очі мамині сухі, голос не здригнеться, і я чую за ним: спогади її не щемлять їй і не болять — вони закам'яніли».

3) «… А хто вам про це розказував, мамо? Дядько Левко?
— Ні. Він мовчав. Сама бачила й чула. Я бо теж за нею слідком з роботи тікала. Отуди ярком, ярком — і до пошти. Дивлюсь, а вона вже на поріжку сидить, жде… Вона щораз перша вгадувала, коли тато обізветься.
— І ви на неї не сердилися?
— У горі, сину, ні на кого серця немає. Саме горе.
— А як же то — вона вгадувала, а ви — ні?»


4.  Останній лист від батька (продовження лекції)

«Останній лист від тата» — це новела в новелі, і розкриває він цілий світ почуттів — сум за родиною, за втраченою свободою за життям та безмежну любов.

✵ Чому Михайло писав дружині про своє почуття до іншої?

✵ Чи можемо ми засуджувати Марфу за те, що так ненароком, мимоволі втрутилася в сімейне життя Софії і Михайла?

✵ Що говорить Біблія про осуд? («Не судіть своїх ближніх. Не судіть і вас не будуть судити; і не засуджуйте, то й не будете засуджені; прощайте, то і вам простять»)

Ми маємо бути дуже обережними з осудом, адже, осуджуючи ближнього, ми заподіюємо часом несправедливість.

 5. Дослідження символіки заголовка

Таємничим здається вислів «три зозулі з поклоном», і, напевно, тільки автор міг би пролити світло на його зміст. Але ми з вами спробуємо провести власне дослідження, керуючись змістом твору та усною народною творчістю.

✵ Чому Михайло посилає Марфі «три зозулі з поклоном»? (Михайло бажає Марфі заспокоєння, щастя, вдячної взаємної любові… )

Михайло — дуже чесна, правдива і порядна людина, тому, напевне, й потрапив до сталінських таборів. Щоб позбавити мук палко закохану людину, якій не може відповісти взаємністю, він передав привітання, що означає: забудь, залиш мене і відпусти. Відомо, що зозуля гнізда не мостить, тож Марфа повинна була зрозуміти, що її кохання приречене, що вона не матиме у відповідь такого ж почуття.

✵ Чи те саме значення має цей вислів у заголовку? 

(У заголовку, швидше всього, три зозулі — то символ: три долі — Марфи, Михайла і Софії, переплетені та освячені святим почуттям великого кохання)

✵ Які ще символи є у творі? (Запис у зошит)

Сосна — символ рідного житла і самотності;

ім'я Софія — мудрість;

зозуля — смуток, тужлива звістка, туга; образ зневаженої людьми нещасної жінки;

числівник «три» — символ щастя, оптимізму, сподівання на краще;

ромашка — символ кохання;

чорна хустина — горе, страждання;

листи — зв'язок з родиною, з рідною домівкою.

У цих деталях виражається глибина Тютюнникового таланту новеліста.

6. Риси української ментальності на образах новели

Новела «Три зозулі з поклоном» настільки правдива, переконлива і прониклива, що, попри відсутність драматичних сюжетних зіткнень, кожне слово відгукується щемом у серці читача. Персонажі твору дуже глибокі психологічно і написані у традиційному ключі. Це звичайні люди, які живуть на землі своїх батьків, трудівники з діда-прадіда.

Які ж риси української ментальності притаманні героям новели? 

(Мати — спокійна, врівноважена, здатна до прощення, адже вона відповідальна за життя свого сина, народженого від коханого чоловіка. Такою є мати братів Половців у романі «Вершники» Ю. Яновського, мати Марусі Чурай з роману Ліни Костенко. Батько — мудрий і сильний, відповідальний, справжній чоловік, турбується про родину, навіть у засланні. Цими ж рисами наділений старий Сірко з роману «Тигролови» І. Багряного, Мирон Катранник з повісті «Жовтий князь» В. Барки. Марфа — чутлива і ніжна, одчайдушна, безтямно закохана і нещаслива, але не здатна будувати своє щастя на нещасті інших)

7. Завдання: дати письмову відповідь на запитання "Яку роль в житті героїів новели відіграє кохання?" (у стилі вільного письма або вільного есе)

Відповідь надіслати до 01.04.21, 17.00.

dansvet0369@gmail.com


!!!!УВАГА!!! 02.04.21. вам буде надано доступ до контрольної роботи № 5  "Воєнне лихоліття. Літературне "шістдесятництво". Час виконання роботи буде обмежений ( скоріш за все з 11.00.)
Повторіть творчість таких письменників: О.Довженко, О.Гончар, В.Симоненко, М.Вінграновський, І.Драч, Г.Тютюнник. 
__________________________________________________

26.03.21. Гр. Тютюнник. "Три зозулі з поклоном".

1. За підручником опрацювати с. 207 - 218.

2. Прочитати новелу 

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=446

3. Переглянути експрес урок.



4. Переглянути екранізацію новели за покликанням.

https://www.youtube.com/watch?v=eshXPAkP7mM

5. Записати в зошит:

Особливості творчості Г. Тютюнника
1. Уміле розкриття внутрішнього світу героїв у невеликому за обсягом творі (новелі, оповіданні).
2. Тематика торкається проблем українського села ("Перед грозою", "На згарищі"); процесів міграції сільських жителів до міста ("Син приїхав", "Оддавали Катрю").
3. Головні герої - прості люди, непомітні, з ьособливою душевною структурою, відчуттям світу. У творах для дітей - діти, обпалені війною ("Климко", "Вогник далеко в степу").
4. Розкриття проблем бездуховності, споживацтва, відступництва від рідного, проблеми існування на землі.
5. У творах майже немає відступів, одразу подаються яскраві життєві діалоги, подія, що є зав'язкою твору.
6. Проза сповнена багатством асоціацій, живих народних типів, психологічно-філософським змістом.
7. Автор не моралізатор: він дає право читачеві самому оцінювати героїв.
8. Особлива увага автора приділяється мові героїв.

"Три зозулі з поклоном"
Паспорт твору
Жанр: новела. У певній мірі автобіографічний твір (згадка про репресованого у 1937 р. батька).
Присвята: "Любові всевишній присвячується"Написано під впливом пісні "Летіла зозуля через мою хату" у виконанні сліпого бандуриста.
Тема: зображення складності людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.
Ідея:  возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.
Герої: студент, його мати Софія, чоловік Софії - Михайло, поштар дядько Левко, Марфа, чоловік Марфи - Карпо.
Сюжет: одружена Марфа Яркова сильно кохає репресованого Михайла, у якого є дружина Софія і син. Софія розповідає синові про історію цього. кохання. Михайло засланий у Сибір і більше звідти не повернеться.
Раз на місяці Софії приходить лист від чоловіка. Марфа вмовляє поштаря дати їй потримати листа. Соня знає про кохання Марфи, але не звинувачує її.
Пояснення назви твору:
Назва новели символізує любовний трикутник - три долі головних героїв.
1) щоб позбавити людину мук через нерозділене кохання, через старця чи малу дитину передавали "три зозулі з поклоном", що означає: "Забудь, покинь, залиш, відпусти":
2) зозуля гнізда не мостить, тобто людина має розуміти: кохання приречене.

Особливості композиції
  • Три сюжетні лінії, пов'язані одним почуттям людини.
  • Є обрамлення.
  • У кожному фрагменті є інший головний герой, але центр - Марфа Пояркова.
  • Повторюваний образ "татової сосни".
  • Зміщення часових площин.

Любов у героїв - божий дар; почуття, що очищує душу:
  • У Марфи: пристрасна, благородна, страдницька.
  • У Михайла: вірна, чутлива, благородна.
  • У Софії: впевнена, розуміюча, тактовна, співчутлива.
Художня деталь: "татова сосна".
Вона є конкретною (дійсно, тато посадив на піску перед хатою сосну, згадує її в листі) і символічною: для сина, матері й жінки, яка його любила, - память "про тата"; для односельців - спогад про хорошу людину, безневинно загублену. Для тата сосна, ним посаджена - символ рідного дому, надія на повернення. 
Зозуля - символ туги, провіщення.


*** Надсилати нічого не треба. Письмове завдання отримаєте на наступному тижні.
_________________________________________

12.03.21. В. Симоненко. Життєвий і творчий шлях.

Повторити зміст поезій. Скласти паспорти творів. 

"Лебеді материнства"


"Ти знаєш, що ти - людина"


"Задивляюсь у твої зіниці"


Законспектувати наступну інформацію.
1. Особливості творчого стилю В.Симоненка.

2. Значення творчості В. Симоненка.

_______________________________________

О.Довженко. Щоденник


Завдання. Записати інформативне гроно **Риси "Щоденника"**

_______________________________________

УВАГА!!! УВАГА!!! УВАГА!!!

Готуємося до ЗНО
https://zminy.info/zno?fbclid=IwAR2-FhrsoCkY78Qg5MKdnQo_-RpAM2-6gb37d1ReMs5BQd7AkrsWfMhIvaI

____________________________________

!!! ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО !!!

Перевірте свої знання героїв вивчених творів.

https://mamabook.com.ua/onlinetest/test-zno-z-yakih-ukrainskih-tvoriv-ci-personazhi/

______________________________________

19.01.21. 

Тема. О. Турянський. Коротко про письменника. Історичний матеріал Першої світової війни як предмет художнього узагальнення й філософського осмислення. «Поза межами болю». Поема в прозі, що хвилює, єднає людські серця, звільняє і просвітлює душу. Умовність зображення (події поза конкретним часом і простором). ТЛ: поема в прозі.Загальнолюдські мотиви і гуманістичні цінності. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя: ідея перемоги духу над матерією.  Гуманістичний, життєствердний пафос поеми в прозі, його вселюдська значимість і всеохопність.

Завдання:
1. Прочитати за покликанням твір.

https://www.youtube.com/watch?v=fyBSTLJQyRw

2. За підручником опрацювати с. 124 - 1345.
3. Переглянути відеоурок за покликанням. Виконати завдання.

https://www.youtube.com/watch?v=x1NxQJUP0EA

1) Записати жанри, в яких працював О.Турянський.
2) Записати стилоьву палітру автора.
3). Скласти паспорт твору (за відео), додавши коротку характеристику персонажів. 

4. На допомогу учням. Фільм "Поза межами болю".

https://www.youtube.com/watch?v=v5c0YClZmx4

5. Записати істини, які вдкрив для читачів О.Турянський та його герої. Письмово поянити одну з них (за вибором), навівши приклад з твору.

Ø Людина живе, доки є надія.

Ø Сім'я – опора, джерело енергії,сили.

Ø У слабкому тілі може бути сильний дух.

Ø Треба вміти прощати.

Ø За будь-яких обставин людина має залишатись людиною.

Ø Гроші-папір, є речі набагато цінніші.

Ø Життя – найбільша цінність.

Ø Сила мистецтва-безмежна.

!!! Надсилати не треба. Перевірю на уроці 26.01.21. 

________________________________________

ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО

Безкоштовний подкаст до ЗНО

https://osvita.ua/test/70536/?fbclid=IwAR1cWpGOwCCPHY3HKTj9GjnAq9orvIgZdcVP_3TmCD93Z88U-Q1xw8ES9hM

_______________________________________

15.01.21. Самостійна робота. 

Термін виконання роботи : 15.01.21, 11.00  - 11.30.

_______________________________________

12.01.21. 

Тема. Перлини західноукраїнської літератури. 
Б.-І. Антонич. Коротко про митця. Аполітичність, наскрізна життєствердність, метафоричність і міфологізм поезій; екзотика лемківського краю в контексті вселюдських мотивів. Лемківська конкретика як джерело образних асоціацій. «Зелена Євангелія» - нерозривна єдність природи і людини, ідея поєднання язичницьких мотивів із християнськими («Різдво», «Коляда»). Роздуми над поезією Б.-І. Антонича.ТЛ: міфологізм, асоціативність.

1. За підручником опрацювати с. 115 - 123. 
2. Переглянути відеоурок. Записати 5 фактів з життя поета, які б ви використали для інформаційної картки "Богдан-Ігор Антонич".


3. Переглянути відеоурок " Ідейно-художній аналіз поезій 
Б.- І. Антонича" за покликанням:

https://www.youtube.com/watch?v=PT7iAjIFjEU&pbjreload=101

4. Опрацювати поезії "Різдво", "Коляда", "Зелена Євангелія". 
5. Скласти паспорт твору "Різдво".

Різдво

Народився Бог на санях
в лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
і принесли місяць круглий.

Ніч у сніговій завії
крутиться довкола стріх.
У долоні у Марії
місяць — золотий горіх.

Рід: лірика.
Жанр: вірш.
Тематичний різновид: філософська лірика.
Тема: факт народження Христа.
Ідея: переосмислення факту народження Христа як події, що відбувається в кожному селі й містечку; уславлення народження життя й радості.

 Історія написання: в умовах польської експансії на Західній Україні Антонич відбувається як український поет, який шукає нових форм і продукує новий погляд на світ, поезію, де поєднуються християнська міфологія із традиційними національними фольклорними ідеями й образами.

 Рік створення: 1934.

Збірка: «Три перстені».
Напрям: модернізм.
Течія: символізм, авангардизм, міфологізм.

Богдана-Ігоря Антонича складно віднести до якоїсь течії, оскільки його творчість характеризується винятковою вишуканістю й неоднозначністю, де національне злите зі світовим, міфологія з реальністю, раціональне з ірраціональним.

Мотиви:

     1.    Велике в повсякденні.
2.    Краса.
3.    Батьківщина.
4.   Природа.

Образи:
  • людей: лемки у крисанях; Марія;
  • міфологічних істот (умовно): бог;
  • природи: ніч у сніговій завії, місяць — золотий горіх;
  • предметів і явищ: народження; сани; містечко; крисані (круглі капелюхи); стріхи; долоні.

Символічні образи

Кожен образ у поезії є своєрідним символом:

  • сани  - український символ-аналог ясел, де народився Христос;
  • лемки - символ-аналог волхвів;
  • золотий горіх - символ-аналог дитинчати Христа, нового життя;
  • місяць - символ батьківщини.

Автор «Трьох перстенів» — національно орієнтований митець, про що свідчить, наприклад, такий його запис:

«Проти розуму вірю, що місяць, який світить над моїм рідним селом в Горлицькому повіті, є інший від місяця з-над Парижа, Рима, Варшави чи Москви… Вірю в землю батьківську і в її Поезію».

Композиція: складається із двох чотиривіршів, у яких у символічній формі розказано про волхвів, які принесли дарунки новонародженому Христу, і Марію, яка тримає на долонях (притуляє до лона) сина («золотий горіх»).

Система віршування: силабо-тонічна.
Віршовий розмір: 4-стопний ямб
Строфа: чотиривірш (катрен). Римування: перехресне (абаб).

!!! Дописати самостійно: 

Художні засоби виразності: 

епітети - 

символи - 

 інверсія - 

метафори - 

порівняння - 

6. Вірш "Різдво" вивчити напам'ять. Надіслати відеозапис на електронну пошту до 15.01.21., 16.00. 

dansvet0369@gmail.com

7. Самостійно скласти паспорти поезій "Коляда", "Зелена Євангелія".

!!! Надіслати тільки вірш напам'ять. Конспект перевірю після дистанційки.

УВАГА!!! 15.01.21. з 11.00 до 11.30. буде надано самостійну роботу за творчістю Б.-І. Антонича +  І. Котляревський "Енеїда", "Наталка Полтавка". (У Google - формі, якщо завантажиться. Або друкований варіант з обмеженими часом виконання). Будьте уважні! 

________________________________________________

04.12.20. М.Г.Куліш. "Мина Мазайло"

На допомогу учням

Переглянути фільм - виставу "Мина Мазайло" (1991 р.)

І ч. https://www.youtube.com/watch?v=ohABDBnf3kE&t=149s

ІІ ч. https://www.youtube.com/watch?v=5V0twnMaHjk&t=393s

------------------------------------------------------------

24.11.20. ОСТАП ВИШНЯ (Павло Михайлович Губенко). Життєвий і творчий шлях.

На допомогу учням
  • Відео
https://www.youtube.com/watch?v=tfxqKiOHids
https://www.youtube.com/watch?v=UFOLdTr_w0M
https://www.youtube.com/watch?v=eQfRqYdPE24&t=5s

  • Аудіокниги
https://www.youtube.com/watch?v=NN30ubIe6UE
https://www.youtube.com/watch?v=AQbdKsKcANY
https://www.youtube.com/watch?v=nuwllE0grKI
  • Експрес-урок
https://www.youtube.com/watch?v=M4TniFXoao0


_______________________________________

13. 11. 20. В. Підмогильний. "Місто".

Перегляньте відео за покликаннями.

https://www.youtube.com/watch?v=UJIAGejFAwI

https://www.youtube.com/watch?v=bV7OXqQH6pU

https://www.youtube.com/watch?v=t4jfQaH-298
__________________________________

06.11.20. Ю. Яновський "Майстер корабля".

1. Переглянути відеоурок.

2. Законспектувати поданий матеріал.

Проблематика роману
У творі піднімаються проблеми морально-філософського характеру:
- проблема людини, яка будуватиме майбутнє України, вільне від усіх темних прикмет попередніх часів;
- проблема сенсу життя, щастя, творчого покликання, молодості і старості;
- проблема творення нової української культури, культури нації;
- проблема оновлення в особистих стосунках.

Мотиви твору:
- мотив молодості;
- мотив моря.



СИМВОЛІКА ТВОРУ
Корабель - символ держави, народу, який її творить; символ будівництва нового суспільства; втілення творчого начала.
Робота над будівництвом вітрильника - поривання людини до гармонії із собою, світом.
Стародавні креслення для справжнього корабля - програма духовного відродження українців для власного шляху розвитку.
Море - символ колиски життя; незвідана дорога.
Вода , Небо, Повітря, Вогонь - символи життєвої енергії.
Майстер корабля - символ протистояння бурям і випробуванням. ("... Так я називаю фігуру, що стоїть під бугшпритом. Вона веде корабель, оберігає його від рифів і заспокоює хвилі " (Богдан, "Майстер корабля").

ДОВІДКА

Майстер корабля - це фігура, що прикріплюється на носі корабля і захищає його у морських просторах від нещасть. Часто її вирізують у вигляді тварин або жіночої постаті. 

У творі Ю.Яновського автором Майстра корабля був Богдан. Він вирізав жіночу постать з червого горіха з піднятими вгору руками. І вона дуже нагадувала Баджін.

!!!??? Хто така Баджін? (розділ ХVІІ).

Три людські виміри розкриття особливосте образів:

- творча праця,

- дружба,

- кохання.

                    ОБРАЗ МОРЯ У ТВОРІ

"Море в тебе дійсно шумить скрізь", - так каже пілот Майк батькові. Із цим образом пов'язані всі дійові особи. Але в житті кожного з них море відіграє свою ролшь. Для матроса Богдана - це природна стихія існування, якою він пишається. хоча іноді й іронізує над собою. Для художника Сева та редактора То-Ма-Кі море - це натхненник їхньої творчості й самовдосконалення. Море втілює далеку мрію, можливо, ірреальну, яку можна відчувати, у стихії якої можна жити, творити, рухатися вперед, долати перешкоди, труднощіпрагнути мрії, що може стати реальністю.
Море в романі є тлом, на якому розгортаються події. Воно допомагає глибше розкрити внутрішній стан геролїв. Море втілює далеку мрію про нові незвідані дороги. Як зауважив Ю.Яновський: "Я ніколи не любив ходити по дорогах. Тому я й люблю море, бо на ньому кожна дорога нова й кожне місце - дорога"

                            ОБРАЗ КОРАБЛЯ

Образ корабля (не бутафорного, а справжнього, за стародавніми кресленнями) символічно втілює своєрідну програму духовного відродження українців, їхній власний шлях розвитку з опорою на справжні цінності, вивірені часом. У підтексті твору вітрильник і клопітка праця над його спорудженням - це романтична поетизація прекрасного в людині, її поривання до гармонії зі світом і самою собою.

                        ОБРАЗ МІСТА

У романі Ю.Яновського Місто уособлює той обітований рідний берег, чиїми вуличками часто гуляє штормовий вітер, принесений з моря. Кожен з героїв розуміє той берег по-своєму, що , однак, не позбавляє його узагальнювального змісту - утілення образу Батьківщини. Ю.Яновський творить художній простір, у якому розгортається більшість подій. Автор подає нам опис міста біля моря, не згадуючи його конкретної назви, проте читач бачить, як кадри документального фільму, уньому Одесу середини 20-х років ХХ ст., яку називали "Голлівудом на березі Чорного моря".


ХУДОЖНІ ДЕТАЛІ: штормовий вітер, берег, морські простори, якір. 

У романі утверджується романтика вітаїзму, непереможне життєлюбство, яке наснажувало багатьох митців 20-х р.р. ХХ ст. Ю.Яновський опоетизував вільне творче начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це символізу. будівництво вітрильника).


ТЕМИ ТВОРУ

1. Прощений чи не прощений гріх героя новели Миколи Хвильового "Я (Романтика)"?

2. Образ матері в новелі Миколи Хвильового "Я (РОмантика)".

3. "Радісна праця - ознака творчості". Доведіть або спростуйте думку Ю. Яновського.

!!! ПАМ'ЯТАЙТЕ  ПРО  СТРУКТУРУ  ТВОРУ - РОЗДУМУ  У  ФОРМАТІ ЗНО !!!

БАЖАЮ  УСПІХУ!!!

__________________________________________________________

23.10.20. Ю.І.Яновський. "Майстер корабля".

Завдання.
1. Прочитати дебютний роман Ю.Яновського "Майстер корабля".
2. За підручником опрацювати с. 61 - 73.
3. Прослухати аудіокнигу.

https://www.youtube.com/watch?v=cDFc_Tn5p3M

4. Переглянути експрес-уроки за даною темою.

https://www.youtube.com/watch?v=cOOj3xNCVgQ&t=497s

https://www.youtube.com/watch?v=oPszvZSLvio

_______________________________________________

20.10.20. М. Хвильовий. "Я (Романтика)". 

Завдання. Закінчити конспект.

Паспорт твору

Літературний рід: епос

Жанр: новела

Присвята: "Цвітові яблуні"

Тема: протистояння добра і зла в душі героя, його роздвоєність.

Ідея: вимріяне майбутнє не може наблизити людина з роздвоєним «я», ціною злочину його не побудувати.

Головні герої: Головний герой «Я», мати, доктор Тагабат, Андрюша, дегенерат.

Сюжет: іде засідання "чорного трибуналу комуни" у будинку розстріляного шляхтича. Без участі прокурорів і адвокатів ухвалюється один і той же вирок: "Розстрілять!" Увечері мати "Я" заспокоює "сина революції".

Якось "чорний трибунал" приймає рішення розстріляти черниць за антирадянську агітацію. Серед черниць "Я" впізнає свою матір. "Я" сам застрілює свою матір, щоб довести свою відданість революції.

Композиція: пролог (лірико-романтичний зачин), три частини.

Стильові ознаки новели:

  • Драматизм
  • Розповідь від першої особи;
  • Лаконізм;
  • Внутрішні монологи героя;
  • Виразні художні деталі;
  • Відсутність безпосередньої авторської оцінки;
  • Відмова від традиційного описового реалізму;
  • Психологізм;
  • Часові зміщення;
  • Символічність образів, деталей, наприклад, безіменність персонажів (символ, деталь);
  • Історичні алюзії, асоціації з метою поставити революцію у контекст визначних подій світової історії.

Перейти за покликанням і закінчити конспект. 

https://ukrclassic.com.ua/katalog/kh/khvilovij-mikola/3273-detalnij-analiz-ya-romantika-khvilovij

(Перевірю після канікул)

_________________________________________________

09.10.20. Тема. Микола Хвильовий (Фітільов). "Я (Романтика)"


!!! Якщо відео не відкриється, перейдіть за покликанням.

https://www.youtube.com/watch?v=3QaeuTQYx5Y&t=157s
________________________________________________________



29.09.20. Тема. КИЇВСЬКІ НЕОКЛАСИКИ.  МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ


!!! Якщо відео не відкриється, перейдіть за покликанням

https://www.youtube.com/watch?v=LW3ihJDk36U

______________________________________________




Тема. Г. Тютюнник. "Три зозулі з поклоном".


Особливості творчості Г. Тютюнника
1. Уміле розкриття внутрішнього світу героїв у невеликому за обсягом творі (новелі, оповіданні).
2. Тематика торкається проблем українського села ("Перед грозою", "На згарищі"); процесів міграції сільських жителів до міста ("Син приїхав", "Оддавали Катрю").
3. Головні герої - прості люди, непомітні, з ьособливою душевною структурою, відчуттям світу. У творах для дітей - діти, обпалені війною ("Климко", "Вогник далеко в степу").
4. Розкриття проблем бездуховності, споживацтва, відступництва від рідного, проблеми існування на землі.
5. У творах майже немає відступів, одразу подаються яскраві життєві діалоги, подія, що є зав'язкою твору.
6. Проза сповнена багатством асоціацій, живих народних типів, психологічно-філософським змістом.
7. Автор не моралізатор: він дає право читачеві самому оцінювати героїв.
8. Особлива увага автора приділяється мові героїв.

"Три зозулі з поклоном"
Паспорт твору
Жанр: новела. У певній мірі автобіографічний твір (згадка про репресованого у 1937 р. батька).
Присвята: "Любові всевишній присвячується". Написано під впливом пісні "Летіла зозуля через мою хату" у виконанні сліпого бандуриста.
Тема: зображення складності людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.
Ідея:  возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.
Герої: студент, його мати Софія, чоловік Софії - Михайло, поштар дядько Левко, Марфа, чоловік Марфи - Карпо.
Сюжет: одружена Марфа Яркова сильно кохає репресованого Михайла, у якого є дружина Софія і син. Софія розповідає синові про історію цього. кохання. Михайло засланий у Сибір і більше звідти не повернеться.
Раз на місяці Софії приходить лист від чоловіка. Марфа вмовляє поштаря дати їй потримати листа. Соня знає про кохання Марфи, але не звинувачує її.
Пояснення назви твору:
Назва новели символізує любовний трикутник - три долі головних героїв.
1) щоб позбавити людину мук через нерозділене кохання, через старця чи малу дитину передавали "три зозулі з поклоном", що означає: "Забудь, покинь, залиш, відпусти":
2) зозуля гнізда не мостить, тобто людина має розуміти: кохання приречене.

Особливості композиції
  • Три сюжетні лінії, пов'язані одним почуттям людини.
  • Є обрамлення.
  • У кожному фрагменті є інший головний герой, але центр - Марфа Пояркова.
  • Повторюваний образ "татової сосни".
  • Зміщення часових площин.

Любов у героїв - божий дар; почуття, що очищує душу:
  • У Марфи: пристрасна, благородна, страдницька.
  • У Михайла: вірна, чутлива, благородна.
  • У Софії: впевнена, розуміюча, тактовна, співчутлива.
Художня деталь: "татова сосна".
Вона є конкретною (дійсно, тато посадив на піску перед хатою сосну, згадує її в листі) і символічною: для сина, матері й жінки, яка його любила, - память "про тата"; для односельців - спогад про хорошу людину, безневинно загублену. Для тата сосна, ним посаджена - символ рідного дому, надія на повернення. 
Зозуля - символ туги, провіщення.

Комментариев нет:

Отправить комментарий