https://www.youtube.com/watch?v=UtediyYQRMo
2. Опрацювати матеріал підручника (с. 249 - 252)
УВАГА!!! Опорні таблиці для підготовки до ЗНО з української літератури
30.04.21. Поезія Стуса – зразок «стоїчної» поезії у світовій ліриці («Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», «Господи, гніву пречистого…»). Стан активної позиції ліричного героя. Екзистенційна (буттєва) проблема вибору, віра в тебе, надія на здолання всіх перешкод. Упевненість у власному виборі. Приклад великої мужності й сили духу.
Завдання:
- усвідомити поняття честі, людської гідності, мужності, сили духу на
прикладі життя і творчості В.Стуса;
- осмислити естетичну вартість
екзистенційних поезій В.Стуса, виконати їх ідейно-художній аналіз;
1. Переглянути відеоурок за покликанням.
2. Звернути увагу на аналіз поезій.
Тема: звернення ліричного героя до Всевишнього з проханням не осудити його за
глибоку віру й надію на безсмертя людського духу.
Ідея: утвердження сили людського духу, прагнення не загубити в тяжких
випробуваннях неповторності своєї долі.
Літературний рід: лірика
Вид лірики: філософська
Жанр: медитація (віршова молитва)
Віршовий розмір: дактиль
Художні засоби : епітети (гнів пречистий; мале людське життя);
риторичне звертання( Господи);
метафори (думою тугу розвіюю; надiєю довжу його
в вiки).
В основу вірша
««Господи, гніву пречистого…» покладено канон, запропонований християнським
богословом VІІІ ст. Іоаном Дамаскіном як
«сходження розуму до Бога, прохання потрібного в Бога».
Ліричний герой цієї
поезії – сам поет, бо він добре знав, який йому судився шлях, він передчував
свою загибель і був до неї готовий. Більше того, Василь Стус самостійно обрав
цей шлях, що передбачав трагічну долю.
Стоїчна й мужня
поезія Василя Стуса «Господи, гніву пречистого…» стверджує впевненість героя в
тому, що він зможе не зрадити своїх переконань
і навіть смерть його не страшить.
.
У вірші “Господи,
гніву пречистого” автор говорить про власну силу і незламність: “Де не стоятиму
— вистою”. Він показує свою непідвладність обставинам, непорушність принципів
за жодних умов. Тільки так можна зберегти моральну повноцінність
В. Стус свідомо обрав свою життєву дорогу — це шлях добра й правди. Але там чекають його «сотні сумнівів», «сто зневір» і треба вперто, наполегливо долати щабель за щаблем («йти з щовба на щовб»), щоб досягти мети або хоча б прокласти дорогу іншим, бо він — «предтеча».
3.2. "Крізь сотні сумніві я йду до тебе..."
Мінісловник
ПРЕДТЕ́ЧА, книжн., уроч., заст. 1.
Особа, що своєю діяльністю підготувала шлях, умови для діяльності інших;
попередник.
ХЛАНЬ, діал. Безодня.
ЩОВБ,
діал. Шпиль гори; прямовисна скеля.
ДЕРЗАТИ, уроч. 1. Сміливо прагнути до чого-небудь величного, нового; діяти сміливо, рішуче.
Літературний рід: лірика
Вид лірики: філософська
Жанр: ліричний вірш ( декларація митця)
Тема: показ свідомого вибору ліричним героєм свого життєвого шляху, де панує
світло, добро, краса; переконання в тому, що повести його зможе лише правда.
Ідея: уславлення цілеспрямованості ліричного героя, який у своїх духовно-етичних
домаганнях правди долає перешкоди , але не зневіряється і вибирає духовну
висоту.
Віршовий розмір : ямб
риторичне звертання ( я йду до тебе, добро і правдо віку);
гіпербола ( крізь сотні сумнівів…, через сто зневір) ;
алітерація звуків Р, С, Щ .
3.3. Яким є ліричний герой В.Стуса?
dansvet0369@gmail.com
27.04.21. Підсумовуємо вивчене.
1. Перейдіть за посиланням на інтерактивну дошку Padlet. Стовбчик 10. Виконайте тест (до 27.04.21 включно)
- Опрацювати за підручником с. 240 - 247.
- Записати в зошит "Ознаки екзистенціалізму в творчості В.Стуса".
- Записати в зошит асоціативний кущ. Усно вміти характеризувати кожен елемент, спираючись на біографію письменника.
- Ознайомитися з поезіями В.Стуса "Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...", "Господи, гніву пречистого..."
*На наступному уроці - робота з поезіями В.Стуса.
20.04.21.
1. Перейдіть за посиланням на інтерактивну дошку Padlet
Ліна Костенко. Поезія.
1. Перейдіть за посиланням.
2.Повторіть вивчений раніше матеріал (1 стовпчик)
3. Опрацювавши статтю підручника та переглянувши відео, складіть інформативне гроно "Психологічний портрет Ліни Костенко" (до 7-8 чинників) (2 стовпчик).
dansvet0369@gmail.com
02.04.21. Контрольна робота № 5.
02.04.21. Контрольна робота об 11.00.
УВАГА!!! 3 квітня о 12. 00 консультація О. Авраменка до ЗНО-21.
________________________________________
30.03.21. Г.Тютюнник. "Три зозулі з поклоном"
1. Опрацювання теоретичного матеріалу.
1. Тема «любовного трикутника» в українськійлітературі
Тема любовного трикутника не нова в українській літературі. До неї зверталося багато письменників, серед них І. Франко «Украдене щастя», Леся Українка «Лісова пісня», Ліна Костенко «Маруся Чурай». Щоб зрозуміти, в чому новаторство Г. Тютюнника у розкритті «вічної теми «любовного трикутника» в новітній інтерпретації, послухаємо учнів, які досліджували ці твори.
✵ Чи традиційно вирішується проблема любовного трикутника в новелі?
Г. Тютюнник, розповідаючи про долі своїх героїв, підкреслює, що суперниці не протистоять одна одній, а розуміють і прощають.
2. Історія створення новели
У 1976 році до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, була «Летіла зозуля через мою хату», де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про вічне, непереборне страждання людини. Почувши цю пісню, Тютюнник підхопився, побіг до своєї кімнати. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном» — одна з найчарівніших перлин української літератури.
У творі наявні автобіографічні моменти: героя звуть Михайло, як батька Тютюнника. 1937 р. його заарештували і відправили до Сибіру, де він і загинув. У житті батька була жінка, яка його дуже кохала, та Михайло не зрадив власне сімейне життя. Тютюнник згадував: «Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї. Жінка була набагато старша за маму, старша за батька. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли знневажати ту любов, велику, безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки…»
1. Любов у житті Марфи.
— Ну от бачите, нічого я йому і не зробила…»
2. Любов у житті Михайла.
3. Любов у житті Софії.
— Ні. Він мовчав. Сама бачила й чула. Я бо теж за нею слідком з роботи тікала. Отуди ярком, ярком — і до пошти. Дивлюсь, а вона вже на поріжку сидить, жде… Вона щораз перша вгадувала, коли тато обізветься.
— І ви на неї не сердилися?
— У горі, сину, ні на кого серця немає. Саме горе.
— А як же то — вона вгадувала, а ви — ні?»
4. Останній лист від батька (продовження лекції)
✵ Чому Михайло писав дружині про своє почуття до іншої?
✵ Чи можемо ми засуджувати Марфу за те, що так ненароком, мимоволі втрутилася в сімейне життя Софії і Михайла?
✵ Що говорить Біблія про осуд? («Не судіть своїх ближніх. Не судіть і вас не будуть судити; і не засуджуйте, то й не будете засуджені; прощайте, то і вам простять»)
Ми маємо бути дуже обережними з осудом, адже, осуджуючи ближнього, ми заподіюємо часом несправедливість.
5. Дослідження символіки заголовка
Таємничим здається вислів «три зозулі з поклоном», і, напевно, тільки автор міг би пролити світло на його зміст. Але ми з вами спробуємо провести власне дослідження, керуючись змістом твору та усною народною творчістю.
✵ Чому Михайло посилає Марфі «три зозулі з поклоном»? (Михайло бажає Марфі заспокоєння, щастя, вдячної взаємної любові… )
Михайло — дуже чесна, правдива і порядна людина, тому, напевне, й потрапив до сталінських таборів. Щоб позбавити мук палко закохану людину, якій не може відповісти взаємністю, він передав привітання, що означає: забудь, залиш мене і відпусти. Відомо, що зозуля гнізда не мостить, тож Марфа повинна була зрозуміти, що її кохання приречене, що вона не матиме у відповідь такого ж почуття.
✵ Чи те саме значення має цей вислів у заголовку?
(У заголовку, швидше всього, три зозулі — то символ: три долі — Марфи, Михайла і Софії, переплетені та освячені святим почуттям великого кохання)
✵ Які ще символи є у творі? (Запис у зошит)
Сосна — символ рідного житла і самотності;
ім'я Софія — мудрість;
зозуля — смуток, тужлива звістка, туга; образ зневаженої людьми нещасної жінки;
числівник «три» — символ щастя, оптимізму, сподівання на краще;
ромашка — символ кохання;
чорна хустина — горе, страждання;
листи — зв'язок з родиною, з рідною домівкою.
У цих деталях виражається глибина Тютюнникового таланту новеліста.
6. Риси української ментальності на образах новели
Новела «Три зозулі з поклоном» настільки правдива, переконлива і прониклива, що, попри відсутність драматичних сюжетних зіткнень, кожне слово відгукується щемом у серці читача. Персонажі твору дуже глибокі психологічно і написані у традиційному ключі. Це звичайні люди, які живуть на землі своїх батьків, трудівники з діда-прадіда.
✵ Які ж риси української ментальності притаманні героям новели?
(Мати — спокійна, врівноважена, здатна до прощення, адже вона відповідальна за життя свого сина, народженого від коханого чоловіка. Такою є мати братів Половців у романі «Вершники» Ю. Яновського, мати Марусі Чурай з роману Ліни Костенко. Батько — мудрий і сильний, відповідальний, справжній чоловік, турбується про родину, навіть у засланні. Цими ж рисами наділений старий Сірко з роману «Тигролови» І. Багряного, Мирон Катранник з повісті «Жовтий князь» В. Барки. Марфа — чутлива і ніжна, одчайдушна, безтямно закохана і нещаслива, але не здатна будувати своє щастя на нещасті інших)
Відповідь надіслати до 01.04.21, 17.00.
dansvet0369@gmail.com
26.03.21. Гр. Тютюнник. "Три зозулі з поклоном".
3. Переглянути експрес урок.
- Три сюжетні лінії, пов'язані одним почуттям людини.
- Є обрамлення.
- У кожному фрагменті є інший головний герой, але центр - Марфа Пояркова.
- Повторюваний образ "татової сосни".
- Зміщення часових площин.
- У Марфи: пристрасна, благородна, страдницька.
- У Михайла: вірна, чутлива, благородна.
- У Софії: впевнена, розуміюча, тактовна, співчутлива.
Зозуля - символ туги, провіщення.
12.03.21. В. Симоненко. Життєвий і творчий шлях.
"Задивляюсь у твої зіниці"
Законспектувати наступну інформацію.1. Особливості творчого стилю В.Симоненка.2. Значення творчості В. Симоненка.
_______________________________________
О.Довженко. Щоденник
Завдання. Записати інформативне гроно **Риси "Щоденника"**
_______________________________________
УВАГА!!! УВАГА!!! УВАГА!!!
____________________________________
!!! ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО !!!
Перевірте свої знання героїв вивчених творів.
______________________________________
19.01.21.
3. Переглянути відеоурок за покликанням. Виконати завдання.
https://www.youtube.com/watch?v=x1NxQJUP0EA
2) Записати стилоьву палітру автора.
3). Скласти паспорт твору (за відео), додавши коротку характеристику персонажів.
https://www.youtube.com/watch?v=v5c0YClZmx4
5. Записати істини, які вдкрив для читачів О.Турянський та його герої. Письмово поянити одну з них (за вибором), навівши приклад з твору.
Ø
Людина живе, доки є
надія.
Ø Сім'я
– опора, джерело енергії,сили.
Ø У
слабкому тілі може бути сильний дух.
Ø Треба
вміти прощати.
Ø За
будь-яких обставин людина має залишатись людиною.
Ø Гроші-папір,
є речі набагато цінніші.
Ø Життя – найбільша цінність.
Ø Сила мистецтва-безмежна.
!!! Надсилати не треба. Перевірю на уроці 26.01.21.
________________________________________
ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО
_______________________________________
15.01.21. Самостійна робота.
Термін виконання роботи : 15.01.21, 11.00 - 11.30.
12.01.21.
3. Переглянути відеоурок " Ідейно-художній аналіз поезій Б.- І. Антонича" за покликанням:
https://www.youtube.com/watch?v=PT7iAjIFjEU&pbjreload=101
5. Скласти паспорт твору "Різдво".
Різдво
Народився Бог на санях
в лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
і принесли місяць круглий.
Ніч
у сніговій завії
крутиться довкола стріх.
У долоні у Марії
місяць — золотий горіх.
Рід: лірика.
Жанр: вірш.
Тематичний
різновид: філософська
лірика.
Тема: факт народження Христа.
Ідея: переосмислення факту народження Христа як події,
що відбувається в кожному селі й містечку; уславлення народження життя й
радості.
Історія написання: в умовах польської експансії на Західній Україні
Антонич відбувається як український поет, який шукає нових форм і продукує
новий погляд на світ, поезію, де поєднуються християнська міфологія із
традиційними національними фольклорними ідеями й образами.
Рік створення: 1934.
Збірка: «Три
перстені».Напрям: модернізм.Течія: символізм,
авангардизм, міфологізм.
Богдана-Ігоря Антонича складно віднести до якоїсь течії,
оскільки його творчість характеризується винятковою вишуканістю й
неоднозначністю, де національне злите зі світовим, міфологія з реальністю,
раціональне з ірраціональним.
Мотиви:
1.
Велике в повсякденні.
2.
Краса.
3.
Батьківщина.
4. Природа.
Образи:- людей: лемки
у крисанях; Марія;
- міфологічних
істот (умовно): бог;
- природи: ніч
у сніговій завії, місяць — золотий горіх;
- предметів і
явищ: народження; сани; містечко; крисані (круглі капелюхи); стріхи;
долоні.
Символічні образи
Кожен образ у поезії є своєрідним символом:
- сани - український символ-аналог ясел, де народився Христос;
- лемки - символ-аналог волхвів;
- золотий
горіх - символ-аналог дитинчати Христа, нового життя;
- місяць - символ батьківщини.
Автор «Трьох перстенів» — національно орієнтований митець, про
що свідчить, наприклад, такий його запис:
«Проти розуму вірю, що
місяць, який світить над моїм рідним селом в Горлицькому повіті, є інший від
місяця з-над Парижа, Рима, Варшави чи Москви… Вірю в землю батьківську і в її
Поезію».
Композиція:
складається із двох чотиривіршів, у яких у символічній формі розказано про волхвів,
які принесли дарунки новонародженому Христу, і Марію, яка тримає на долонях
(притуляє до лона) сина («золотий горіх»).
Система віршування: силабо-тонічна.
Віршовий розмір: 4-стопний
ямб
Строфа:
чотиривірш (катрен). Римування: перехресне (абаб).
!!! Дописати самостійно:
Художні засоби
виразності:
епітети -
символи -
інверсія -
метафори -
порівняння -
6. Вірш "Різдво" вивчити напам'ять. Надіслати відеозапис на електронну пошту до 15.01.21., 16.00.
dansvet0369@gmail.com7. Самостійно скласти паспорти поезій "Коляда", "Зелена Євангелія".
!!! Надіслати тільки вірш напам'ять. Конспект перевірю після дистанційки.
УВАГА!!! 15.01.21. з 11.00 до 11.30. буде надано самостійну роботу за творчістю Б.-І. Антонича + І. Котляревський "Енеїда", "Наталка Полтавка". (У Google - формі, якщо завантажиться. Або друкований варіант з обмеженими часом виконання). Будьте уважні!
________________________________________________
в лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
і принесли місяць круглий.
крутиться довкола стріх.
У долоні у Марії
місяць — золотий горіх.
Жанр: вірш.
Тематичний різновид: філософська лірика.
Тема: факт народження Христа.
Ідея: переосмислення факту народження Христа як події, що відбувається в кожному селі й містечку; уславлення народження життя й радості.
2. Краса.
4. Природа.
- людей: лемки у крисанях; Марія;
- міфологічних істот (умовно): бог;
- природи: ніч у сніговій завії, місяць — золотий горіх;
- предметів і явищ: народження; сани; містечко; крисані (круглі капелюхи); стріхи; долоні.
Віршовий розмір: 4-стопний ямб
Строфа: чотиривірш (катрен). Римування: перехресне (абаб).
04.12.20. М.Г.Куліш. "Мина Мазайло"
На допомогу учням
І ч. https://www.youtube.com/watch?v=ohABDBnf3kE&t=149s
------------------------------------------------------------
24.11.20. ОСТАП ВИШНЯ (Павло Михайлович Губенко). Життєвий і творчий шлях.
- Відео
- Аудіокниги
https://www.youtube.com/watch?v=NN30ubIe6UEhttps://www.youtube.com/watch?v=AQbdKsKcANYhttps://www.youtube.com/watch?v=nuwllE0grKI- Експрес-урок
https://www.youtube.com/watch?v=M4TniFXoao0
- Експрес-урок
13. 11. 20. В. Підмогильний. "Місто".
https://www.youtube.com/watch?v=bV7OXqQH6pU
06.11.20. Ю. Яновський "Майстер корабля".
2. Законспектувати поданий матеріал.
ДОВІДКА
Майстер корабля - це фігура, що прикріплюється на носі корабля і захищає його у морських просторах від нещасть. Часто її вирізують у вигляді тварин або жіночої постаті.
У творі Ю.Яновського автором Майстра корабля був Богдан. Він вирізав жіночу постать з червого горіха з піднятими вгору руками. І вона дуже нагадувала Баджін.
!!!??? Хто така Баджін? (розділ ХVІІ).
Три людські виміри розкриття особливосте образів:
- творча праця,
- дружба,
- кохання.
ОБРАЗ МОРЯ У ТВОРІ
Море в романі є тлом, на якому розгортаються події. Воно допомагає глибше розкрити внутрішній стан геролїв. Море втілює далеку мрію про нові незвідані дороги. Як зауважив Ю.Яновський: "Я ніколи не любив ходити по дорогах. Тому я й люблю море, бо на ньому кожна дорога нова й кожне місце - дорога"
ОБРАЗ КОРАБЛЯ
Образ корабля (не бутафорного, а справжнього, за стародавніми кресленнями) символічно втілює своєрідну програму духовного відродження українців, їхній власний шлях розвитку з опорою на справжні цінності, вивірені часом. У підтексті твору вітрильник і клопітка праця над його спорудженням - це романтична поетизація прекрасного в людині, її поривання до гармонії зі світом і самою собою.
ОБРАЗ МІСТА
У романі Ю.Яновського Місто уособлює той обітований рідний берег, чиїми вуличками часто гуляє штормовий вітер, принесений з моря. Кожен з героїв розуміє той берег по-своєму, що , однак, не позбавляє його узагальнювального змісту - утілення образу Батьківщини. Ю.Яновський творить художній простір, у якому розгортається більшість подій. Автор подає нам опис міста біля моря, не згадуючи його конкретної назви, проте читач бачить, як кадри документального фільму, уньому Одесу середини 20-х років ХХ ст., яку називали "Голлівудом на березі Чорного моря".
ХУДОЖНІ ДЕТАЛІ: штормовий вітер, берег, морські простори, якір.
У романі утверджується романтика вітаїзму, непереможне життєлюбство, яке наснажувало багатьох митців 20-х р.р. ХХ ст. Ю.Яновський опоетизував вільне творче начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це символізу. будівництво вітрильника).
ТЕМИ ТВОРУ
1. Прощений чи не прощений гріх героя новели Миколи Хвильового "Я (Романтика)"?
2. Образ матері в новелі Миколи Хвильового "Я (РОмантика)".
3. "Радісна праця - ознака творчості". Доведіть або спростуйте думку Ю. Яновського.
!!! ПАМ'ЯТАЙТЕ ПРО СТРУКТУРУ ТВОРУ - РОЗДУМУ У ФОРМАТІ ЗНО !!!
БАЖАЮ УСПІХУ!!!
__________________________________________________________
23.10.20. Ю.І.Яновський. "Майстер корабля".
4. Переглянути експрес-уроки за даною темою.
_______________________________________________
20.10.20. М. Хвильовий. "Я (Романтика)".
Завдання. Закінчити конспект.
Паспорт твору
Літературний рід: епос Жанр: новела Присвята: "Цвітові яблуні" Тема: протистояння добра і зла в душі героя, його роздвоєність. Ідея: вимріяне майбутнє не може наблизити людина з роздвоєним «я», ціною злочину його не побудувати. Головні герої: Головний герой «Я», мати, доктор Тагабат, Андрюша, дегенерат. Сюжет: іде засідання "чорного трибуналу комуни" у будинку розстріляного шляхтича. Без участі прокурорів і адвокатів ухвалюється один і той же вирок: "Розстрілять!" Увечері мати "Я" заспокоює "сина революції". Якось "чорний трибунал" приймає рішення розстріляти черниць за антирадянську агітацію. Серед черниць "Я" впізнає свою матір. "Я" сам застрілює свою матір, щоб довести свою відданість революції. Композиція: пролог (лірико-романтичний зачин), три частини. Стильові ознаки новели:
|
Перейти за покликанням і закінчити конспект.
09.10.20. Тема. Микола Хвильовий (Фітільов). "Я (Романтика)"
!!! Якщо відео не відкриється, перейдіть за покликанням.
- Три сюжетні лінії, пов'язані одним почуттям людини.
- Є обрамлення.
- У кожному фрагменті є інший головний герой, але центр - Марфа Пояркова.
- Повторюваний образ "татової сосни".
- Зміщення часових площин.
- У Марфи: пристрасна, благородна, страдницька.
- У Михайла: вірна, чутлива, благородна.
- У Софії: впевнена, розуміюча, тактовна, співчутлива.
Зозуля - символ туги, провіщення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий