Тема. Г. Тютюнник. «Климко».Цікавий епізод із дитинства письменника. Тема воєнного лихоліття в повісті. Автобіографічна основа твору.
Мета: поглибити знання про життєвий і творчий шлях Г. Тютюнника; дослідити, як у творі зображено воєнне дитинство; з'ясувати риси автобіографічності у повісті; розвивати навички виразного читання, творчої уяви, звязного мовлення; сприяти вихованню доброти, людяності, спостережливості, чуйності.
1.Прочитати матеріал підручника (с.143 - 144.)
2. Запитання для самоперевірки (усно).
- Чому дитинство письменника було важким?
- Що Григір пам'ятав про батька?
- Хто сприяв освіті хлопця?
- Чому хлопець вирішив повернутися додому з Донбасу? Як відбулося повернення?
- Де навчався і працював Г. Тютюнник?
3. Прочитати за підручником повість "Климко" (с. 144 - 179)
4. Усно відповідати на запитання на с. 151 - 152, 169 - 171, 179 - 182.
5. Схему записати в зошит.
6. Домашнє завдання. Підготувати усний переказ епізоду повісті, який найбільше сподобався або найкраще запам'ятався.
Тема. Г. Тютюнник. "Климко".Ідея самопожертви. Морально – етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ: художня деталь.
Мета: через художнє слово осмислити та сприйняти морально - етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв твору; розвивати навички зв'язного мовлення, вміння грамотно висловлювати свої думки, наводити переконливі обгрунтування; сприяти вихованню чуйності, доброти, щирості.
І. Перевірка змісту твору. (усно)
1. Яка епоха відтворена у повісті Г. Тютюнника "Климко".
2. Харч, який герої твору вважали найціннішим?
3. Місто, до якого подорожує Климко?
4. Що змусило Климка вирушити в подорож?
5. Ким працював дядько Кирило?
6. Що трапилося з дядьком Кирилом, його помічником і кочегаром?
7. Що почуває людина, коли залишається самотньою? Відповідь аргументуйте.
8. Хто такий Зульфат Гарєєв?
8. Що продавала Наталя Миколаївна на базарі?
9. Місце, де герої твору набирали вугілля?
10. Хто завдав шкоди мешканцім поселення?
11. Де працював дідусь Гарєєв?
ІІ. Опрацювати статтю підручника "Художня деталь" (с. 181).
Визначення художньої деталі записати в зошит.
Художня деталь - характерна риса чи подробиця, яка має відносно самостійне значення й використовується для того, щоб емоційніше й глибше змалювати картини чи образ, підкреслити важливість чогось, індивідуальну особливість.
Художня деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при
цьому важливу смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці у руках
дівчини, яка хоче продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й
символ України, її стійкості у боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці
вперше виросли там, де загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.
Мова персонажів (монологи, діалоги) – виразна індивідуальна особливість
героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора
до певної дійової особи в художньому творі.
Для прикладу проаналізуємо особливості мовлення тітки Марини, яка, на
нашу думку, виявила найбільшу турботу про Климка.
Доброта, щедрість, любов до ближнього, турбота
виявляються через вживання тіткою пестливих слів: «борошенце»,«багатенько»,
«мішечки», «клуночок», «лобик», «сонечко», «молочко», «синочку» та ін. Просторічні
слова у її мовленні свідчать про те, що тітка звичайна проста селянка:
«носовичок», «жалко», «осталося», «мо’», «осьо», «паняй», «одбазарувалися»,
«підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.
Автор, змальовуючи побут і подвір’я тітки Марини,
теж використовує пестливі слова: «погрібничок», «брусочок», «вузенька стежка»
та ін., тим самим передаючи глибоку повагу до всіх жінок на окупованій
території, які виявили турботу про інших у той жахливий час. Скільки авторської любові, поваги,
замилування, захоплення героїнею передано у цих рядках: «Незабаром повернулася
тітка Марина, весела, рум’янощока, очі сміються. В руках вона тримала маленьке
жовте глеченя з квітками по боках, над вінцями в нього біліла шапочка молочної
піни».
Ноги
Климка – важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги
Климка в осінню холодну пору у далекій дорогі як символ гіркого сирітського
дитинства, обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети –
принести солі додому ІІІ. Учнівський усний коментар ситуацій між героями повісті Гр. Тютюнника «Климко», в яких виявляється доброта, чуйність, турботливість, щирість.
- Климко і дядько Кирило.
- Климко і дід Бочонок .
- Климко і Зульфат.
- Хлопці, дідусь Гарєєв і вчителька з
немовлям .
- Климко, швець і дівчина.
- Климко і тітка Марина.
ІV. Домашнє завдання. Скласти сенкан "Климко". Запишіть цитату до образу Климка, чка вас найбільше вразила. Поясніть свій вибір.
Комментариев нет:
Отправить комментарий