30. 05. 22.
Список літератури на літо (програма 11 класу)
Гете Й.В. «Фауст».
Кафка Ф. «Перевтілення».
Аполлінер В. «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо».
Рільке Р. М. «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес».
Ф. Гарсіа Лорка. «Про царівну Місяцівну», «Гітара".
Джордж Оруелл. «Скотоферма», «1984».
Брехт Б. «Матінка Кураж та її діти».
Белль Г. «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Целлан П. «Фуга смерті».
Хемінгуей (Гемінгвей) Е.М. «Старий і море».
Маркес Г.Г. «Стариган з крилами».
Ясунарі Кавабата «Тисяча журавлів».
Павич М. «Скляний равлик».
Кортасар Х. «Менади».
Халілов Т. «До останнього подиху».
Джон Майкл Ґрін. «Провина зірок».
Маркус Френк Зузак. «Крадійка книжок».
БАЖАЮ УСПІХУ!!!
___________________________________________
23.05.22.
Позакласне читання. Й. Ягелло. «Кава з кардамоном».
1.Переглянути відеоурок за покликанням
https://www.youtube.com/watch?v=TIs_lII1Xdc&t=600s
2. Прочитати обов'язково (твір цікавий) Йоанна Ягелло "Кава з кардамоном".
Текст "Кава з кардамоном"
3. Образ головної героїні.
Халіна Барська
- ü 15-ти річна худорлява з розкішним кучерявим волоссям дівчинка;
- ü гімназистка-підліток;
- ü сучасна міська дівчина;
- ü мама та вітчим приділяють їй мало уваги, займаючись своїми справами;
- ü самостійна, доглядає за молодшим братиком, виконує хатні обов’язки;
- ü вихована, поважає рідних;
- ü найбільше спілкується з однолітками;
- ü має дивне ім’я, не дуже любить його;
- ü не розуміє поведінку та вчинки мами;
- ü любить фотографувати, читати детективи;
- ü бачить дивні сни;
- ü відчуває себе покинутою;
- ü хоче розгадати родинну таємницю;
- ü рішуча, безстрашна в досягненні мети;
- ü вчиться дружити та кохати.
________________________________________
16.05.22.
Гуманістична
сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети. Зміни у сприйманні
Цзян Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості.
Міфологічні алюзії у творі.
1. Повторити паспорт твору.
Паспорт твору
Автор – Мо Янь
Рік написання – 2010
Рід – епос
Жанр – оповідання
Тема – історія життя геніального юнака, який хоче врятувати світ від землетрусів.
В оповіданні «Геній» йдеться про талановитого китайського хлопчика, якому заздрили в школі, але він, подорослівшавши й ставши вченим, зумів переконати своїх колишніх однокласників, що наука важлива в житті людини.
Основна думка – головне – жити, як людина (для людей)
Головні герої:
Цзян Дачжі – талановитий китайський хлопчик
Цзян Ситін – батько головного героя
однокласники
учитель
Оповідання Мо Яня “Геній” присвячено характеру з “народного потоку” — Цзян Дачжі, умотивованому мислителю-самородку, який, відмовившись від університетської освіти та професійної кар’єри, повертається до рідного села, щоб віднайти спосіб убезпечити людство від землетрусів. Це твір, у якому зображено зіткнення й дилеми, загальножиттєві типажі й універсальні психологічні сподівання та метання нації. Водночас у “Генії” яскраво та без нав’язливих сентенцій змальовано натурально феєричну й абсурдно достовірну тектоніку сьогодення.
Проблематика твору “Геній”
- проблеми природи геніальності, взаємин генія з навколишнім середовищем.
- проблема людської жорстокості,
- проблема виховання дитини в родині та школі, індивідуального підходу до особистості,
- проблема відповідальності вченого перед суспільством і самопожертви заради наукового пізнання.
- призначення науки в суспільстві.
Символи.
Кавун – головний герой пише твір під назвою «Земля — великий кавун», саме з кавуном однокласники порівнюють його голову, а з кавуновим паростком — тіло. символ розуму, пізнання, наукового пошуку та успіху; поле кавунів — це маленьке щастя китайського селянина, червоний колір символізує удачу і процвітання, щастя і благородство.
Характеристика Цзян Дачжі .
Цзян Дачжі від народження має надзвичайні здібності, пише наукові статті, на заздрість і жорстокість однолітків не відповідає. Герой прямує до своєї мети-отримати освіту і зайняти гідне місце у суспільстві.)
Його вибір – служіння людям, які поряд, тому що він, наділений здібностями ,може їх врятувати. Його наполегливість, саможертовність заставила людей замислитись над життям «… А що ж таке людина?»
Головна риса характеру героя – наполегливість, відданість науці. Герой не мстивий, він стійкий духом – і подав своїм однокласникам урок доброзичливості, хоча вони його зневажали та побили м’ячем.
Провівши свої дослідження, Цзян змусив задуматися однокласників, можливо вперше в їхньому житті, над питаннями буття, сенсом життя, вперше вони дивилися не на кавуни, а на обсипане зірками небо. Вперше вони задумалися над питанням: а що ж таке людина? І в цьому теж геніальність Цзяна.
2. Виконайте завдання (одне на вибір).
1. Розв'яжіть кроссенс на с. 302 (по спіралі: 1-2-3-6-9-8-7-4-5). Для цього треба знати біографію письменника та зміст оповідання.
АБО
2. Напишіть твір на одну з тем питання 14 на с. 303.
!!! Відповідь на питання 4 або 5 (за вашим вибором) надішліть до 20.05.22.
dansvet0369@gmail
_____________________________
09.05.22.
Китай. Мо
Янь. – сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівсьеої премії з
літератури. «Геній» - історія талановитого юнака, який шукає спосіб убезпечення
людей від руйнівних землетрусів.
1. За підручником опрацювати с. 292 - 301 (проф. рівень).
2. Прочитати оповідання "Геній".
3. Аудіокнига.
4. Усно відповідати на запитання на с. 302-303.
*** Надсилати нічого не треба. На наступному уроці отримаєте письмове завдання за оповіданням "Геній".
__________________________________________
02.05.22.
П. Коельо «Алхімік».
Розкрийте письмово зміст однієї з цитат (за вашим вибором). Обсяг до 1 сторінки (можна фото, можна окремий файл).
Роботу надіслати до 05.05.22. Не тягніть до останнього дня.
dansvet0369@gmail.com
· Що трапилось одного разу, може ніколи більше не трапитися. Але те, що трапилося двічі, неодмінно трапиться і втретє.
· Люди дуже швидко дізнаються, в чому сенс їхнього життя. Може, тому вони так само швидко і відмовляються від нього. Так уже влаштований світ.
· Тільки одне робить виконання мрії неможливим — це страх невдачі.
· Головне — не можна боятися, що нічого не вийде.
· Якщо розвивати щось одне, то змінюється і все, що є навколо.
· Ті, для кого дні схожі один на інший, перестають помічати все хороше, що відбувається в їхньому житті.
· Життя щедре до тих, хто слідує своїй долі.
· Коли тебе люблять, ти можеш досягти усього на світі.
· Найтемніша година настає перед самим сходом сонця.
· Коли ти чогось хочеш, то весь Усесвіт допомагатиме тобі здійснити свою мрію.
· Де серце, там і скарб.
· Бо кожен знає достеменно, як мають жити інші. Але ніхто не знає, як жити йому самому._________________________________
25.04.22.
Система
образів (пастух Сантьяго, Фатіма, Мельхиседек, Алхімік). Мотиви й образи
світової культури у творі. Ознаки роману-притчі.
1. Опрацювати інформаційні картки. Записати в зошит конспект опрацьованого.
!!! На наступний урок - письмова робота. Без знання тексту твору та критичного матеріалу написати її буде складнувато. Ця робота є обов'язковою, тож той, хто не надішле її, вважатиметься таким, що завдання не виконав. (В інтернеті цієї роботи немає).
_______________________________________________18.04.22.
Сучасна
література в юнацькому читанні. Бразилія.
П. Коельо «Алхімік». Значення творчості Коельо для сучасності. Пошуки
сенсу буття в романі «Алхімік».
1. За підручником опрацювати с. 278 - 291.
2.Переглянути відеоурок.
3. Прочитати текст твору.
4. Переглянути відео, які допоможуть вам зрозуміти зміст книги.
5. Записати в зошит естетичні погляди П.Коельо.
6. Словникові слова записати в зошит.
7. Істини, що відкрив Сантьяго під час подорожі, записати в зошит.
8. Ментальну карту перенести в зошит або роздрукувати і вклеїти, уважно опрацювати.
__________________________________________________________________
11.04.22
Виконати самостійну роботу (до 15.04.22)
Заповніть таблицю «Так» чи «Ні»( Якщо «Ні», напишіть свій варіант відповіді)Факт | Так | Ні | Свій варіант відповіді, якщо «Ні» |
1. Батько Моріса Метерлінка тримав нотаріальну контору і займався садівництвом | + |
|
|
2. З дитинства Метерлінк володів французькою та іспанською мовами. |
| + | Французькою та нідерландською. |
3. По закінчення Гентського університету отримав диплом лікаря. |
|
|
|
4. Філософська п’єса-казка «Синій птах» стала своєрідною «візитною карткою» драматурга. |
|
|
|
5. Драма-феєрія складається з 6 дій та 12 картин. |
|
|
|
6. Ознакою драми-феєрії є наявність елементів народних дум. |
|
|
|
7. Події у творі відбуваються напередодні Великодня. |
|
|
|
8. Фея Берилюна подарувала дітям чарівну червону шапочку з діамантом. |
|
|
|
9. Діамант допомагає прозріти, зрозуміти, що людство осліпло й не помічає навколо себе багатьох істин. |
|
|
|
10. Серед моральних законів, які діти пізнають під час подорожі є й такий: фізична сила й сила духу не пов’язані між собою |
|
|
|
11.Кішка Тілетта проголошує: «Людина – це все!» |
|
|
|
12. Першою країною, яку відвідали діти, була Країна Майбутнього. |
|
|
|
13. Усі Сили Зла сховані в Палаці Ночі. |
|
|
|
14. Синім птахом виявився дрізд, що мешкав у Країні Спогадів. |
|
|
|
15. Законами казки стають мудрі уявлення, за якими живуть померлі. Доки їх пам'ятають та їм вдячні, вони ладні очистити душі живих. |
|
|
|
16. Радість Материнської Любові дуже схожа на стару сусідку, яка має хвору онуку. |
|
|
|
17. "Нехай діти граються в те, що вони щасливі", — каже дроворуб, і в його звичайних словах — велика істина. |
|
|
|
18.Фразеологізм «спіймати жар-птицю» означає стати щасливчиком, чогось досягти. |
|
|
|
19. Фразеологізм «синій птах» означає символ невдач, нездійсненних мрій. |
|
|
|
20. Моріс Метерлінк – лауреат Пулітцерівської премії (1911 р.) |
|
|
|
dansvet0369@gmail.com
04.04.22.
Драматургія кінця ХІХ – початку ХХ ст. Зміни в
драматургії на межі ХІХ – ХХ ст. Бельгія. М. Метерлінк як теоретик і практик
«нової драми». Концепція символістського театру. Ідея одухотворення життя й
відновлення втрачених зв'язків у драмі-феєрії «Синій птах». Особливості
розвитку сюжету. Роль фантастики.
Символіка образів. Трактування фіналу.
1. Опрацювати ментальну карту. Зробити за нею конспект.
2. Переглянути експрес-урок. Дати відповіді на запропоновані запитання. (надсилати не треба; записи знадобляться вам при виконанні письмового завдання).
3. Переглянути фільм-казку .
4. За підручником опрацювати с. 259 - 275.
______________________________________________
28.03.22.
Контрольна робота № 3. Контрольний твір
Теми твору
1. Родіон Раскольніков - особистість чи деградант? (За романом Ф.Достоєвського "Злочин і кара")
2. Проблема краси і моралі в романі О.Вайльда "Портрет Доріана Грея"
3. Французький символізм у поезіях Ш.Блдлера, П.Верлена, А.Рембо (на прикладах їх творів)
УВАГА!!! Твір відрізняється від відповіді на запитання. Думки, висловлені у творі, мають бути підкріплені цитатами. Пригадайте структуру твору, його основні частини. Пам'ятайте про обсяг твору.
Твір можна надрукувати у Word і прикріпити окремим файлом. Фото написаного твору від руки має бути якісним. Почерк має бути зрозумілим. Якщо я не зрозумію написаного, на оцінку вище 3 балів не розраховуйте. Надіслати до 01.04.22.
dansvet0369@gmail.com
________________________________
21.03.22.
А. Рембо.
Художнє новаторство поета. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті
«Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія».
1. Переглянути відеоуроки.
Урок 1
Урок 2.
2. За підручником опрацювати с. 248 - 257.3. З відеоуроку -2 виписати визначення сугестивної лірики та "Кольорову гаму сонета".
!!!!! НЕ ВСІ НАДІСЛАЛИ ВІРШ НАПАМ'ЯТЬ.
______________________________
14.03.22.
Теоретичні
засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму
й імпресіонізму в ліриці. П. Верлен. Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне
мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні».
Сугестивність, музичність, живописність лірики.
1. За підручником опрацювати с. 234 - 245.
2. Із статті "Поезія французького символізму: витоки й відкриття" виписати поняття символу, символізму, етапи французького символізму.
3. За біографією поета скласти "телеграму тексту", давши відповідь на такі запитання (запитання записувати):
1. Про кого (про що) цей текст?
2. Хто він такий? (Що він таке?)
3. Що робив? (Що з ним робили/робилося?)
4. Чи важливо те, що він робив (що з ним робили)? Чому? Думку обгрунтувати.
5. Наскільки сьогодні потрібна ця інформація для сучасної людини? Відповідь обгрунтувати.
4. Прочитати поезії "Осіння пісня" та "Поетичне мистецтво".
5. Одну з поезій (за вибором учнів) вивчити напам'ять. Надіслати відеозапис до 20.03.22. на електронну пошту.
Пам'ятайте, що читання вірша з книги дуже гарно видно на комп'ютері.
Тож не намагайтеся обдурити ні мене, ні себе.
dansvet0369@gmail.com
_______________________________
26.04.21. Мо Янь. "Геній". Образ мислителя-самородка з народу в оповіданні
1. Хто такий геній?
Геній
– це людина, яка значно перевершує навіть найобдарованішого і талановитого майстра. Геній
дуже часто дивиться далеко вперед, випереджаючи розвиток епохи. Так, Леонардо
да Вінчі визначив розвиток повітроплавання на кілька століть, його креслення
стали основою для подальших пошуків. Геніальна людина – це той, хто
перебуватиме на недосяжній висоті. Згадайте історію Моцарта і Сальєрі …. Другий
хотів би навчитися творити геніально, навчитися ловити натхнення, але не міг. І
хоча Сальєрі був непоганим композитором, але невідомо, залишилося б його ім’я в
століттях, коли б не історія з отруєнням
Майже завжди ім’я генія стає відомо на весь
світ, іноді при житті, іноді після неї. Так, геніальність Пушкіна не викликала
сумнівів вже у його сучасників. А от відкриття Джордано Бруно визнали не
відразу, вченого визнали єретиком і спалили на багатті. Але не завжди імена
стають загальновизнаними, іноді вони губляться. Наприклад, ми не знаємо, як
звали людину, яка придумала
передавати інформацію на аркуші пергаменту, проте її винахід
став ключовою віхою у розвитку писемності, літератури, науки.
Над розгадкою таємниці геніальності б’ються
не одне століття генетики, фізіологи, психологи, але загадка так і залишається
загадкою. Одне можемо сказати точно:
відкриття геніїв завжди несуть прогрес
для людства.
Проблему формування геніальної
особистості розкрив китайський письменник ХХІ століття Мо Янь, лауреат
Нобелівської премії 2012 року.
2. Робота з текстом.
1. Чому Цзян Дачжі з дитинства називали
генієм? ( Велика голова – символ великого розуму для жителів
села, блискучі очі, ще в початковій школі написав науково-фантастичний твір
«Земля – великий кавун»).
2. Як люди ставилися здібностей Цзяна? (
однокласники заздрили, намагалися розбити хлопчику голову, односельчани підсміюювалися над
батьком: « Старий Цзян, як це
тобі вдалося народити такого сина? Поділися секретом, і ми також народимо собі
генія».
«Старий
Цзян, ти не дозволяй своєму сину більше розумніти, якщо він ще порозумнішає, то
наші діти повинні будуть померти».
3. Чи відповідав хлопчик
на образи? ( Він мовчав, «Ми всі так само
дурнішали, а Цзян Дачжі все розумнішав»).
4. Що змінилося у відносинах однокласників і Цзяна Дачжі
після закінчення школи? (Цзян став студентом престижного
університету, однокласники просять вибачення за шкільні знущання)
5. Яке значення має образ м’ яча в
оповіданні? (На думку Цзяна, саме удар м’ ячем по голові
зробив його генієм).
6. Які
почуття охопили товаришів Цзяна, коли вони дізналися новину, що Дачжі кидає
вчитися? (Жах, жаль, адже Цзян був першим, хто вирвався з села: «…ти, Цзян Дачжі, ти виріс з такою головою, невже і тобі на селянському дворі
неминуче доведеться змішуватися з брудом? У нашому бідному селі з цілих п’яти поколінь він один став
студентом університету. »)
7. Чому Цзян не
дослухається до переконань хлопців повернутися до навчання? ( «У
цієї дитини змалку була власна думка, якщо виникла ідея, то і десять старих
биків його з місця не зможуть зрушити.»).
8. У чому бачить свою місію Цзян Дачжі?
(Рятувати людей від землетрусів:
«…якщо на батьківщині загинуть усі люди, а я
стану державним головою, то який же в цьому сенс? Я кинув навчання і повернувся
для того, щоб досліджувати і прогнозувати землетруси.». Його непокоїть неефективність роботи уряду з питання безпеки:
« Я ходив і
спостерігав за їхньою діяльністю, усе — абсолютно неефективне. Звичайно, що є найвідсталішим,
то це їхні ідеї. Їх великі прогнози з теорії про землетруси цілком помилкові,
тому чим прогресивніші способи їхнього дослідження, тим вони все далі від
істини. І «перебування в повній суперечності з поставленою метою» — це одна
істина».
9. Що було незвичного в поведінці Цзяна? (
Хворобливо виглядав, весь час сидів вдома, замислено малював незрозумілі
наукові малюнки, схуд, довго стояв
навколішки на кавуновому полі в глибоких
роздумах, його не лякає дощ і сонце, він ледве не вмер від виснаження).
10.
Що зрозуміли
однокласники, спостерігаючи за Цзяном? («…Люди були зворушені його стійким духом, а ми завдяки
йому зрозуміли: стати вченим важче, ніж стати селянином, щоб стати селянином,
потрібна лише богатирська сила, щоб проливати піт, але, закінчивши роботу,
можна бігти до ріки, стрибати у воду і купатися, лежати на протязі під навісом
для спочинку і спати, адже це і є людське щастя. Однак коли ми на
прохолодному вітерці спимо під навісом, вчений у глибоких роздумах продовжує
стояти навколішки на кавуновому полі).
11.Яке відкриття належить
Цзяну? («Братики,
чоловіки, однокласники, я знаю, що це питання дуже складне і глибоке, в двох
словах його не розкриєш, я в межах можливого спрощу його, зроблю образним, щоб
ви зрозуміли, завдяки дослідженню я виявив, що процес зростання і розвитку
кавуна і процес зростання і розвитку землі збігаються, кавун — це зменшена
земля, інакше кажучи, зараз у мене в руках зменшена у безліч разів земля ... Тому, вивчаючи
кавуни, я вивчав землю, розрізуючи кавуни, я розрізував землю, і тепер я
зрозумів причину виникнення землетрусів і зараз можу точно передбачити землетрус...).
3. Чи легко бути генієм?
Люди, які мають
геніальні здібності часто є
незрозумілими для пересічних людей.
Тільки поєднання
наполегливої праці і натхнення здатне перетворити творчу людину в справжнього
генія. Наполеон Бонапарт говорив: «Геніальні люди – це метеори, покликані згоріти,
щоб осяяти свій вік». І він, можливо, має рацію.
Завдання: Зачитайте
останній абзац оповідання. Як ви думаєте, змінилися однокласники Цзяна?
Висновок:
Цзян змусив задуматися однокласників, можливо
вперше в їхньому житті, над питаннями буття, сенсом життя, вперше вони дивилися
не на кавуни, а на обсипане зірками небо. Вперше вони задумалися над питанням:
а що ж таке людина? І в цьому теж
геніальність Цзяна.
4. Завдання.
Розв'язати кроссенс(по спіралі, у вигляді зв'язної розповіді ) на с. 302 (проф. рівень) , с. 239 (рівень стандарту).
АБО
Написати твір- роздум на одну з тем п.14 на с. 303 (проф.рівень) чи п.15 на с.238 (рівень стандарту).
Відповіді надіслати до 30.04.21 включно.
dansvet0369@gmail.com
________________________________
19.04.21. Мо Янь – сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівсьеої премії з літератури. «Геній» - історія талановитого юнака, який шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів. Гуманістична сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети. Зміни у сприйманні Цзян Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні алюзії у творі.
1. За підручником опрацювати с. 292 - 301 (проф. рівень) (або с.230 - 237 (рівень стандарту)
2. Прочитати оповідання "Геній".
3. Аудіокнига.
4. Усно відповідати на запитання на с. 302-303 (238-239)
*** Надсилати нічого не треба. На наступному уроці отримаєте письмове завдання за оповіданням "Геній".
________________________________________________________________
12.04.21. Сучасна
література в юнацькому читанні. П.
Коельо «Алхімік».
1. За підручником опрацювати с. 278 - 291.
2. Прочитати текст твору.
3. Переглянути відео, які допоможуть вам зрозуміти зміст книги.
4. Розкрийте письмово зміст однієї з цитат (за вашим вибором). Обсяг до 1 сторінки (можна фото, можна окремий файл).
Роботу надіслати до 15.04.21, 18.00
dansvet0369@gmail.com
· Що трапилось одного разу, може ніколи більше не трапитися. Але те, що трапилося двічі, неодмінно трапиться і втретє.
· Люди дуже швидко дізнаються, в чому сенс їхнього життя. Може, тому вони так само швидко і відмовляються від нього. Так уже влаштований світ.
· Тільки одне робить виконання мрії неможливим — це страх невдачі.
· Головне — не можна боятися, що нічого не вийде.
· Якщо розвивати щось одне, то змінюється і все, що є навколо.
· Ті, для кого дні схожі один на інший, перестають помічати все хороше, що відбувається в їхньому житті.
· Життя щедре до тих, хто слідує своїй долі.
· Коли тебе люблять, ти можеш досягти усього на світі.
· Найтемніша година настає перед самим сходом сонця.
· Коли ти чогось хочеш, то весь Усесвіт допомагатиме тобі здійснити свою мрію.
· Де серце, там і скарб.
· Бо кожен знає достеменно, як мають жити інші. Але ніхто не знає, як жити йому самому.
________________________________________________________________
29.03.21. М. Метерлінк. "Синій птах".
Самостійна робота
Заповніть таблицю«Так» чи «Ні»( Якщо «Ні», напишіть свій варіант відповіді)Факт | Так | Ні | Свій варіант відповіді, якщо «Ні» |
1. Батько Моріса Метерлінка тримав нотаріальну контору і займався садівництвом | + |
|
|
2. З дитинства Метерлінк володів французькою та іспанською мовами. |
| + | Французькою та нідерландською. |
3. По закінчення Гентського університету отримав диплом лікаря. |
|
|
|
4. Філософська п’єса-казка «Синій птах» стала своєрідною «візитною карткою» драматурга. |
|
|
|
5. Драма-феєрія складається з 6 дій та 12 картин. |
|
|
|
6. Ознакою драми-феєрії є наявність елементів народних дум. |
|
|
|
7. Події у творі відбуваються напередодні Великодня. |
|
|
|
8. Фея Берилюна подарувала дітям чарівну червону шапочку з діамантом. |
|
|
|
9. Діамант допомагає прозріти, зрозуміти, що людство осліпло й не помічає навколо себе багатьох істин. |
|
|
|
10. Серед моральних законів, які діти пізнають під час подорожі є й такий: фізична сила й сила духу не пов’язані між собою |
|
|
|
11.Кішка Тілетта проголошує: «Людина – це все!» |
|
|
|
12. Першою країною, яку відвідали діти, була Країна Майбутнього. |
|
|
|
13. Усі Сили Зла сховані в Палаці Ночі. |
|
|
|
14. Синім птахом виявився дрізд, що мешкав у Країні Спогадів. |
|
|
|
15. Законами казки стають мудрі уявлення, за якими живуть померлі. Доки їх пам'ятають та їм вдячні, вони ладні очистити душі живих. |
|
|
|
16. Радість Материнської Любові дуже схожа на стару сусідку, яка має хвору онуку. |
|
|
|
17. "Нехай діти граються в те, що вони щасливі", — каже дроворуб, і в його звичайних словах — велика істина. |
|
|
|
18.Фразеологізм «спіймати жар-птицю» означає стати щасливчиком, чогось досягти. |
|
|
|
19. Фразеологізм «синій птах» означає символ невдач, нездійсненних мрій. |
|
|
|
20. Моріс Метерлінк – лауреат Пулітцерівської премії (1911 р.) |
|
|
|
Роботу можна надіслати як у друкованому варіанті, так і фото.
Завдання виконати до 02.04.21, 16.00.
dansvet0369@gmail.com
____________________________________________
18.01.21. Усне міркування. «Теорія»
Раскольнікова, її сутність і проблемність.
1. Записати в робочий зошит символіку імен та прізвищ персонажів роману Ф.Достоєвського "Злочин і кара".
2. Опрацювати за підручником с. 192-193 (148-149), інформаційні картки-характеристики персонажів. Записати 2-3 риси, що характеризують персонажів.
Раскольніков Родіон Романович
|
Раскольнікова Пульхерія Олександрівна
|
Раскольнікова Авдотья Романівна
|
Альона Іванівна
|
Соня Мармеладова
|
|
|
|
|
|
Свидригайлов Аркадій Іванович
|
Лужин Петро Петрович
|
Мармеладов Семен Захарович
|
Порфирій Петрович
|
Разуміхін Дмитро Прокопович
|
|
|
|
|
|
3. Записати в робочий зошит таблицю "Теорія Раскольнікова". Зробити висновок (запис у робочий зошит - до 10 речень). Висновок: ???
!!! Усі завдання мають бути виконані.
25.01.21 (після дистанційки) зберу зошити на перевірку.
____________________________________________________________
11.01.21.
Тема. Роман ХІХ ст. Роман як жанр
літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману ХІХ ст. ,
національна своєрідність. Ф. Достоєвський. Значення Ф.М. Достоєвського для
розвитку соціально-філософського і психологічного роману. Ф.Достоєвський.
«Злочин і кара». Сюжет роману, зумовлений рухом свідомості головного героя.
Система персонажів. Біблійні мотиви. Особливості індивідуального стилю
письменника. Поліфонізм твору.
Завдання:
1. За підручником опрацювати вступну статтю до розділу "Золоте століття роману" (с. 160 - 165 /119-124).
2. За підручником опрацювати біографію Ф.М.Достоєвського (с. 185-188 /142-145).
3. Переглянути експрес-урок. Записати 3 цікаві факти
про Ф.М. Достоєвського.
https://www.youtube.com/watch?v=m8pEB2GwOxY
3. Прочитати за хрестоматією уривки з роману "Злочин і кара" (с. 140-205).
4. Опрацювати критичний матеріал за підручником
(с.189-195/146-150).
5. Опрацювати інформаційні картки. Скласти конспект.
НА ДОПОМОГУ УЧНЯМ:
1. Стислий переказ твору (аудіокнига).
https://www.youtube.com/watch?v=_PY0tiPTGEw
2. Фільм
https://www.youtube.com/watch?v=95iFQRrG7MU
_________________________________________14.12.20. Контрольна робота № 2.
Контрольний твір
!!!!! До уваги учнів!!!!!
Теми контрольного твору ви знаєте.
1. Написати контрольний твір на одну з обраних тем на подвійному аркуші в лінійку.
2. Твір має бути написаний у форматі ЗНО.
3. Оформити роботу таким чином:
Прізвище та ім'я в родовому відмінку
Чотирнадцяте грудня
Контрольна робота № 2
Контрольний твір
Моє сприйняття лірики А.Фета (або інша обрана тема)
4. Виконану роботу принести в школу у вівторок (15.12.20). Я зайду до вас і зберу роботи.
БАЖАЮ УСПІХУ!!!
_______________________________________________________19.10.20. КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ АНТИЧНИХ ЕПОХ
!!! Виконати тест до 15.00. 19.10.20. О 15.00 доступ до тесту буде закрито.
________________________________________
25.05.20. Підводимо підсумки
Список літератури на літо (програма 11 класу)
Гете Й.В. «Фауст».
Кафка Ф. «Перевтілення».
Булгаков М. «Майстер і Маргарита».
Аполлінер В. «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо».
Рільке Р. М. «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес».
Ф. Гарсіа Лорка. «Про царівну Місяцівну», «Гітара».
Блок О. «Незнайома».
Ахматова А. «Реквієм».
Маяковський В. «А ви могли б?..», «Послухайте!», «Борг Україні».
Пастернак Б. «Гамлет», «У всьому хочу я дійти…», «Зимова ніч».
Джордж Оруелл. «Скотоферма», «1984».
Брехт Б. «Матінка Кураж та її діти».
Белль Г. «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Целлан П. «Фуга смерті».
Хемінгуей (Гемінгвей) Е.М. «Старий і море».
Маркес Г.Г. «Стариган з крилами».
Ясунарі Кавабата «Тисяча журавлів».
Павич М. «Скляний равлик».
Кортасар Х. «Менади».
Халілов Т. «До останнього подиху».
Джон Майкл Ґрін. «Провина зірок».
Маркус Френк Зузак. «Крадійка книжок».
БАЖАЮ УСПІХУ!!!
________________________________
18.05.20. Контрольна робота
Драматургія кінця ХІХ –
початку ХХ ст. Сучасна література в юнацькому читанні (М.Метерлінк "Синій птах", П.Коельо "Алхімік", Мо Янь "Геній")
Відповіді на запитання
1. Яка найголовніша проблема, на вашу думку, об'єднує вивчені твори? Думку обгрунтуйте за допомогою метода "Прес". (Я вважаю,... -Тому що ... - Наприклад, ... - Отже, ...).
2. Дайте характеристику персонажу , який вам сподобався (запам'ятався). (Із зазначених вище творів).
Відповідь надіслати до 22.05.20 включно.
(Можна фото зошита, можна друкований файл.)
PS. Надішліть, будь ласка, протягом тижня фото або друкований варіант есе "У пошуках щастя" (завдання від 13.04.20) та відео поезій напам'ять (ті, хто не розказував).
__________________________
04.05.20. Мо Янь – сучасний китайський письменник, лауреат
Нобелівсьеої премії з літератури. «Геній» - історія талановитого юнака, який
шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів. Гуманістична сутність
образу та духїовна стійкість героя на шляху до мети. Зміни у сприйманні Цзян
Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні
алюзії у творі.
1. За підручником опрацювати с. 292 - 303.
2. Прочитати оповідання "Геній".
3. Аудіокнига.
4. Розв'яжіть кроссенс на с. 302 (по спіралі: 1-2-3-6-9-8-7-4-5). Для цього треба знати біографію письменника та зміст оповідання.
АБО
5. Напишіть твір на одну з тем питання 14 на с. 303.
!!! Відповідь на питання 4 або 5 (за вашим вибором) надішліть до 08.05.20. включно.
dansvet0369@gmail.com
_______________________________
27.04.20. Сучасна література в
юнацькому читанні.
П. Коельо «Алхімік».
Значення творчості Коельо для сучасності. Пошуки сенсу буття в романі
«Алхімік». Система образів (пастух Сантьяго, Фатіма, Мельхиседек, Алхімік).
Мотиви й образи свтової культури у творі. Ознаки роману-притчі.
1. За підручником опрацювати с. 278 - 291.
2. Прочитати текст твору.
3. Переглянути відео, які допоможуть вам зрозуміти зміст книги.
4. Розкрийте письмово зміст однієї з цитат (за вашим вибором). Обсяг до 1 сторінки (можна фото, можна окремий файл).
Роботу надіслати до 03.05.20.включно.
dansvet0369@gmail.com
·
Що трапилось
одного разу, може ніколи більше не трапитися. Але те, що трапилося двічі, неодмінно
трапиться і втретє.
·
Люди дуже швидко
дізнаються, в чому сенс їхнього життя. Може, тому вони так само
швидко і відмовляються від нього. Так уже влаштований світ.
·
Тільки одне
робить виконання мрії неможливим
— це страх невдачі.
·
Головне — не
можна боятися, що нічого не вийде.
·
Якщо розвивати
щось одне, то змінюється і все, що є навколо.
·
Ті, для кого дні
схожі один на інший, перестають помічати все хороше, що відбувається в їхньому
житті.
·
Життя щедре до тих, хто слідує своїй долі.
·
Коли тебе
люблять, ти можеш досягти усього на світі.
·
Найтемніша година
настає перед самим сходом сонця.
·
Коли ти чогось
хочеш, то весь Усесвіт допомагатиме тобі здійснити свою мрію.
·
Де серце, там і
скарб.
· Бо кожен знає достеменно, як мають жити інші. Але ніхто не знає, як жити йому самому.
__________________________________________
13. 04.20. М.Метерлінк "Синій птах".Символіка образів у п'єсі .
1. Опрацювати ментальну карту. Роздрукувати її і вклеїти в зошит, збільшивши до розміру А-4.
2. Прочитати статтю.
Усі казкові,
незвичайні події відбуваються в дитинстві і, як правило, на свята. Потім казка
приходить і до дорослих, звичайно, до тих, хто на це заслуговує, сприймається
як реальність, і її закони стають символами. Так само відбувається у п'єсі
бельгійського драматурга кінця XIX—початку XX століття М. Метерлінка
"Синій птах".
У різдвяну
ніч до бідної хатинки, де діти радіють чужому святу, дивлячись на нього у
вікно, і уявляють, що вони смакують пиріжки, завітала фея і запропонувала
вирушити на пошуки Синього птаха щастя.
Казка
переплітається із життям: на дітях костюми казкових персонажів, фея спочатку
схожа на сусідку-стару. Вона загубила ключі від шафи з килимом-літаком та
невидимою каблучкою, і тому діти підуть пішки. Чарівний діамант, що допомагає
побачити душі речей і тварин, можуть відібрати дорослі, як звичайну
коштовність.
Діти швидко
сприймають умови казки і вже не дивуються, мандруючи поруч з душами Хліба й
Цукру, Вогню й Води... Мовби оживають звичні людські уявлення, стаючи
символами-алегоріями: добрий помічник бідних Хліб і обережний Цукор, вірний
щирий Пес і підступна зрадлива Кішка, Світло, що поєднує в собі найкраще
в житті. Законами казки стають мудрі уявлення, за якими живуть померлі. Доки їх
пам'ятають та їм вдячні, вони ладні очистити душі живих.
У
Майбутньому лопаються, як мильні бульбашки, вигадані Огрядні Блаженства:
Блаженство їсти, Коли Не Відчуваєш Голоду, Блаженство Пити, Коли Не Хочеться,
Блаженство Нічого Не Робити, — і завжди можна перемогти миттєві хитання і піти
від них до своєї мети.
А справжні
домашні Блаженства є "у кожному домі, де живуть з відкритими очима, там
весь тиждень — неділя". Учіться тільки помічати Блаженство Сонця, Що
Заходить, Блаженство Бачити Зірки, Що Загоряються, Блаженство Любити Батьків і
Радість Думати... Треба було прийти у ці Сади Блаженств, щоб навчитися бачити
поруч із собою, щоб знаходити добре й світле всюди.
"Ти
прийшов сюди, тільки щоб навчитися бачити мене, коли дивишся на мене там",
— каже Тільтілю найголовніша Радість — Радість Материнської Любові. І ми бачимо
чарівну красуню, дуже схожу на жінку бідного дроворуба, з тими подряпинами й
мозолями на руках, що так добре знайомі дітям, але освітлену вогнем справжнього
щастя, справжньої любові.
"Із
заплющеними очима цього не побачиш. Усі матері багаті, якщо люблять своїх
дітей... Нема ні бідних матерів, ні некрасивих, ні старих. їхня любов незмінно
є найчарівнішою з усіх Радощів... Коли ж вони сумують, варто їм поцілувати
дитину, варто дитині поцілувати їх — і всі сльози, що підступають до їхніх
очей, перетворюються на зірки..."
А в
Блакитному Палаці Майбутнього, де живуть ще ненароджені діти, безліч майбутніх
винахідників і поетів, тих, що виростять на Землі чудові плоди і, принесуть
людям невідоме світло, Машину щастя та тридцять три засоби продовження життя!
Скільки м'якого доброго гумору в образі Короля Дев'яти Планет, який ще
копирсається у власному носі, або малюка, що із серйозним виглядом смокче
палець, а колись знищить на землі несправедливість.
Як
неупереджено ставиться Володар Часу, високий бородатий дідуган з косою, до
малюка, який забув пляшку з ідеєю, що просвітлятиме народи, і до того, хто
забув коробку з двома злочинами! Все, як у реальному житті, тільки яскравіше,
концентрованіше. Навіть нещасні закохані, що ніколи не зустрінуться на Землі.
Навіть заява із Землі на напрочуд рідкісне явище — чесну людину, яка
одна-однісінька, та, мабуть, довго не проживе...
Маленькі
герої Тільтіль і Мітіль — якраз той самий місточок, що перекинуто від
сьогодення до майбутнього, тому їхнім очам відкривається цей світ незвичайного.
"Нехай діти граються в те, що вони щасливі", — каже дроворуб, і в
його звичайних словах — велика істина.
А Синій Птах
Щастя дійсно живе в кожному домі. За ним не треба далеко мандрувати — вирушати
в путь треба, щоб зрозуміти й оцінити свій дім. Тільки його не можна тримати у
клітці, бо Щастя, Добро, Любов приходять тільки до вільних, незаздрісних, щирих
серцем людей.
Це й складає
символіку п'єси Моріса Метерлінка, глибокий сенс його провідного твору.
3. Переглянути експрес-урок. Дати відповіді на запропоновані запитання. (надсилати не треба; записи знадобляться вам при виконанні підсумкового тесту).
1. Виписати фразеологізми та їх значення.
2. Виписати визначення.
Символізм - це
3. Виписати ознаки драми-феєрії.
4. Записати образи п'єси.
5. У чому сенс народження людини?
4. Заповнити таблицю. Можна роздрукувати, а потім заповнювати. Відповідь (фото або заповнена таблиця в друкованому варіанті) надіслати до 17.04.20, 19.00.
dansvet0369@gmail.com
Заповніть таблицю«Так» чи «Ні»
( Якщо «Ні», напишіть свій варіант
відповіді)
Факт
|
Так
|
Ні
|
Свій варіант відповіді, якщо «Ні»
|
1. Батько Моріса Метерлінка тримав нотаріальну контору і займався
садівництвом
|
+
|
|
|
2. З дитинства Метерлінк володів французькою та іспанською мовами.
|
|
+
|
Французькою та нідерландською.
|
3. По закінчення Гентського університету отримав диплом лікаря.
|
|
|
|
4. Філософська п’єса-казка «Синій птах» стала своєрідною «візитною
карткою» драматурга.
|
|
|
|
5. Драма-феєрія складається з 6 дій та 12 картин.
|
|
|
|
6. Ознакою драми-феєрії є
наявність елементів народних дум.
|
|
|
|
7. Події у творі відбуваються напередодні Великодня.
|
|
|
|
8. Фея Берилюна подарувала дітям чарівну червону шапочку з діамантом.
|
|
|
|
9. Діамант допомагає прозріти, зрозуміти, що людство осліпло й не помічає
навколо себе багатьох істин.
|
|
|
|
10. Серед моральних законів, які діти пізнають під час подорожі є й
такий: фізична сила й сила духу не пов’язані між собою
|
|
|
|
11.Кішка Тілетта проголошує: «Людина – це все!»
|
|
|
|
12. Першою країною, яку відвідали діти, була Країна Майбутнього.
|
|
|
|
13. Усі Сили Зла сховані в Палаці Ночі.
|
|
|
|
14. Синім птахом виявився дрізд, що мешкав у Країні Спогадів.
|
|
|
|
15. Законами казки
стають мудрі уявлення, за якими живуть померлі. Доки їх пам'ятають та їм
вдячні, вони ладні очистити душі живих.
|
|
|
|
16. Радість Материнської Любові дуже схожа на стару сусідку, яка має
хвору онуку.
|
|
|
|
17. "Нехай
діти граються в те, що вони щасливі", — каже дроворуб, і в його
звичайних словах — велика істина.
|
|
|
|
18.Фразеологізм «спіймати жар-птицю» означає стати щасливчиком, чогось
досягти.
|
|
|
|
19. Фразеологізм «синій птах» означає символ невдач, нездійсненних мрій.
|
|
|
|
20. Моріс Метерлінк – лауреат Пулітцерівської премії (1911 р.)
|
|
|
|
!!!!! На окремих аркушах виконати письмову роботу
з розвитку мовлення. При поверненні до занять її треба
буде здати. Тож не затягуйте з написанням.
Есе. «У пошуках щастя» (за п'єсою М.Метерлінка «Синій птах»).
_____________________________
06.04.20. М. Метерлінк "Синій птах".Особливості
розвитку сюжету.
1. Занотуйте в робочий зошит схему "Концепція твору".
2. Опрацювати за підручником с. 272 - 275.
3. Записати в робочий зошит:
Феєрія - це...
Драма - феєрія - це ...
(Надсилати нічого не треба. Наступного разу буде письмове завдання.)
!!! Обов'язково переглянути фільм-казку. (За змістом будуть тестові завдання).
___________________________________________________
23.03.20. М. Метерлінк як теоретик
і практик «нової драми».
1. За підручником опрацювати статтю "Моріс Метерлінк" (с.264 - 269).
2. Скласти "Телеграму тексту".
1. Про кого цей текст?
2. Хто це такий? (Записати основні характеристики, що стосуються письменника. Можна у вигляді інформативного грона на 6-8 чинників).
3. У яких жанрах працює М.Метерлінк?
4. Чи важлива ця інформація ? Чому? Думку аргументуйте.
5. Наскільки творчість цього драматурга актуальна сьогодні?
Відповіді мають бути чіткі, лаконічні. Відповіді на запитання 4,5 повинні бути аргументовані, із зазначенням власної думки.
ВІДПОВІДІ надіслати на електронну пошту із зазначенням прізвища того, хто виконав роботу. (до 26.03.20, 18.00).
dansvet0369@gmail.com
3. Прочитати п'єсу "Синій птах" ( в інш.перекладах "Блакитний птах")
(У хрестоматії є уривки).
4. Переглянути фільм-казку .
_____________________________________________________
16. 03. 20. Драматургія кінця ХІХ –
початку ХХ ст. Зміни в драматургії на межі ХІХ – ХХ ст.
1. Опрацювати за підручником с. 259 - 263.
2. Виписати в робочий зошит ознаки "нової драми"; усно їх коментувати.
PS. Не забудьте підготуватися до контрольної роботи. Теми ви знаєте. Як тільки поновлюються заняття після карантину, ви пишете контрольний твір.
!!!. Хто не розказав поезії напам'ять, у вас буде така можливість зразу по відновленню занять. Тож ті, хто своєчасно не вивчив поезії, не втрачайте даремно час і вчіть.
______________________________________________________________
10.02.2020. Модернізм як літературно-мистецький напрям.кінця ХІХ – початку ХХ ст.
1. Опрацювати за підручником с. 215 - 220.
2. Записати у зошит:
Модернізм -
Імпресіонізм -
Неоромантизм -
Символізм -
3. Усно відповідати на запитання на с. 218 - 219.
______________________________________________________
03.02.2020. О. Вайльд. "Портрет Доріана Грея".
1. Переглянути відео.
2. Схема "Коло інтересів Доріана Грея" (перенести в зошит).
3. Виписати 5 афоризмів з "Передмови" до роману. Один із афоризмів (за вибором) пояснити письмово.
_________________________________________________________
22.10.19.
Тема. Е.Т.А.Гофман. "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер".
1. Прочитати повість. (Можна переглянути фільм)
https://www.youtube.com/watch?v=f_xnJwRcxOg
2. Опрацювати за підручником с. 92 - 104.
БАЖАЮ УСПІХУ!!!
______________________________________________________________________________
02.04.18.
Тема. Е. Золя. "Кар'єра Ругонів"
Завдання.
1. Опрацювати запропонований матеріал.
2. Дати письмову відповідь на одне із запитань (12) на с. 298.
3. Переглянути презентацію.
https://www.slideshare.net/SnezhanaPshenichnaya/1-61873219?ref=http://galalit.com/publ/svitova_literatura_prezentaciji/10_klas/44-2
_________________________________________________________________________________
07.02.2018.
Тема. Принципи «чистого мистецтва» у поезії (група
«Парнас», творчість А. Фета, Ф. Тютчева). Світоглядно-естетичні зрушення у мистецтві та
літературі.
1. Лекція. (Письмово скласти тези).
Протягом І пол. ХІХ ст. в літературі розвивалися
романтизм і реалізм, у ІІ пол. ХІХ ст.
створюється і завойовує прихильників теорія «чистого мистецтва»,
представники якої у Франції (Теофіль Готьє, група «Парнас») утверджували
самоцінність художньої творчості, незалежність мистецтва від політики,
суспільних вимог, виховних завдань. У російській поезії також були послідовники
цієї теорії. Спробуємо схематично зобразити напрямки розвитку поезії середини
ХІХ ст. у Росії
У середині XIX ст. теорія «чистого мистецтва» («мистецтва для мистецтва»), відома ще від античних часів, набула «нового дихання». У Франції її прихильники — поети Шарль Леконт де Ліль (1818-1894), Теофіль Готьє (1811-1872), Жозе-Маріа де Ередіа (1842-1905), Теодор де Банвіль (1823-1891) — об’єдналися в групу «Парнас» і надрукували три збірки «Сучасний Парнас» (1866, 1871 і 1876 рр.).
Уже сама назва цього угруповання свідчить про небажання його учасників порушувати соціальні проблеми, притаманні реалізму. Адже в давньогрецькій міфології Парнас — це гора, де перебували Аполлон і Музи, які служили лише високому мистецтву.
Від романтизму парнасці успадкували його прагнення до екзотики, неприйняття сучасного їм світу, оспівування страждання й самотності. Утім, їхній песимізм був позбавлений бунтівної сили романтизму. Художня досконалість творів, прагнення відкривати нові поетичні обрії перетворили творчість парнасців на визначне художнє явище. Щоправда, іноді їм дорікали, що їхня поезія неемоційна, «холодна». «То й що ж, — відповідали вони на такі закиди, - адже мармур античних статуй теж холодний, але попри це людство не знало вищої краси».
З презирством ставлячись до моралізаторства деяких творів реалізму, вони стверджували, що висока моральність притаманна лише високому мистецтву (сліди цієї естетичної установки ми згодом побачимо у творчості О. Уайльда, який стверджував: «Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані. Ото й усе»). Одним з найавторитетніших парнасців був Теофіль Готьє, який з викликом заявив: «Прекрасним є лише те, що нікому й нічому не служить, а все корисне — потворне», а чи не найталановитішим з них вважався Шарль Леконт де Ліль, небезпідставно проголошений «королем поетів».
У Росії принципи «чистого мистецтва» сповідував Афанасій Фет (Шеншин). Його бачення ролі мистецтва було діаметрально протилежним позиції «поета-громадянина» М. Некрасова. Тому в тогочасній російській поезії визначали два спрямування: «некрасовське» (громадянська лірика) і «фетівське» (інтимна лірика).
«Чисте мистецтво» (або «мистецтво для мистецтва», або «естетична критика»), напрям в російській літературі і критиці 50-60-х ХІХ ст., яке характеризується поглибленим увагою до духовно-естетичним особливостям літератури як виду мистецтва, що має Божественний джерело Добра, Любові і Краси.Традиційно цей напрям пов'язують з іменами А. В. Дружиніна, В. П. Боткіна, П. В. Анненкова, С. С. Дудишкін. З поетів позиції «чистого мистецтва» поділяли А. А. Фет, А. Н. Майков, Н. Ф. Щербина. Головою школи був А. В. Дружинін. У своїх літературних оцінках критики розробляли не тільки поняття прекрасного, власне естетичного, а й категорії морально-філософського, а часом і соціального порядку. У словосполучення «чисте мистецтво» був ще один сенс - «чисте» в значенні досконалого, ідеального, абсолютно художнього. Чисте - це, перш за все, духовно наповнене, сильне по способам самовираження мистецтво. Позиція прихильників «чистого мистецтва» полягала не в тому, щоб відірвати мистецтво від життя, а в тому, щобзахистити його справді творчі принципи, поетичне своєрідність і чистоту його ідеалів. Вони прагнули до ізоляції від суспільного життя (це неможливо здійснити нікому), а до творчої свободи в ім'я утвердження принципів досконалого ідеалу мистецтва, «чистого», значить, незалежного від дріб'язкових потреб і політичних пристрастей.Напр., Боткін говорив про мистецтво як мистецтво, вкладаючи в це вираження весь комплекс понять, що відносяться до вільного від соціального замовлення і досконалого за своїм рівнем творчості. Естетичне - тільки компонент, хоча і надзвичайно важливий, в системі уявлень про справжнє мистецтво. Анненков частіше, ніж Боткін, виступав з критичними статтями. Йому належить понад два десятки об'ємних статей і рецензій, фундаментальна праця «Матеріали для біографії Олександра Сергійовича Пушкіна» і, мабуть, найбагатші в мемуаристиці XIX в. «Літературні спогади». Важливим пунктом в естетичних поглядах Анненкова було питання про художності мистецтва. Анненков не заперечують «впливу» мистецтва на суспільство, але вважає це можливим за умови справжньої художності. І вираз «чисте» означає тут не ізоляцію мистецтва від насущних запитів суспільного життя, а досконалість його якості, причому - не тільки по лінії форми, а й змісту. Дружинін засновував свої судження про мистецтво на трьох, найважливіших з точки зору його естетичної системи положеннях: 1) Мистецтво - вищий ступінь прояву людського духу, що має Божественний джерело, в якій дуже складно і специфічно поєднується «ідеальне» і «реальне»; 2) Мистецтво має справу з загальнозначущий, розкриваючи його, проте, через «внутрішній» світ окремої людини і навіть «зокрема» за допомогою краси, прекрасних (при наявності ідеалу) образів; 3) Стимулюючи устремління людини до ідеалу, мистецтво і література не можуть, однак, підпорядкувати себе громадському прагматизму до такої міри, щоб втратити свою головну перевагу - залишатися джерелом морального перетворення, засобом залучення людини до вищих і вічних цінностей духовного буття.
Особливості поезії «чистого мистецтва» | |
1. Поезія натяків, здогадок, замовчувань. |
2. Вірші не мають сюжету: ліричні мініатюри передають не думки і почуття, а «летюча» настрій поета. |
3. Мистецтво не повинно бути пов'язане з життям. |
4. Поет не повинен втручатися в справи бідного світу. |
5. Це поезія для обраних. |
2. Основні теми поезії «чистого мистецтва»
Кохання | природа | мистецтво |
Лірику відрізняє багатство відтінків: ніжність і душевна теплота. | Образність, нетрадиційність порівнянь, епітетів; олюднення природи, знаходження відгомону своїм настроям і почуттям. | Співучість і музикальність. |
Російська література 50-х-60-х років налічує кілька відомих і нині поетів, що складають плеяду жерців чистого мистецтва. До них відносяться Тютчев, Олексій Толстой, Полонський, Майков і Фет. Всі ці поети в минулому російської літератури сходять до Пушкіну, який в більшості своїх юнацьких віршів був теоретиком чистого мистецтва і вказав вперше в російській літературі на значення поета.
Поезія - самоціль для поета, необхідно спокійне споглядання, замкнувшись від суєтного світу, і заглибитися в винятковий світ індивідуальних переживань. Поет вільний, незалежний від зовнішніх умов. Призначення його йти туди, куди тягне вільний розум. Вільна творчість є подвиг поета. І за цей благородний подвиг не потрібно земних похвал. Чи не вони визначають цінність поезії. Є вищий суд, і йому тільки належить сказати, дати оцінку поезії, як солодкого звуку, як молитві. І цей вищий суд всередині самого поета. Так визначить свободу творчості і індивідуальний світ поета Пушкін в перший період своєї творчої діяльності.
Чиста поезія висока, священна, для неї чужі земні інтереси як з усіма схваленнями, хвалебними гімнами, так і осуд, дорученнями та вимогами корисного для них. Поети - прихильники чистого мистецтва - свідомо пішли проти посиленого перебігу свого часу. Це було свідомої реакцією проти вимог громадянського обов'язку і проти всіх суспільних вимог. Тому теми їх в більшості світсько-аристократично обрані.
Поезія вибраного кола читача. Звідси переважна лірика любові, лірика природи, живий інтерес і тяжіння до класичних зразків, до античного світу (Майков А. Т.); поезія світового хаосу і світового духу Тютчев; прагнення вгору, поезія миті, безпосереднього враження від видимого світу, містична любов до природи і таємниця світобудови.
Одночасно для всіх цих поетів типово повна байдужість до панували в тодішньому суспільному житті революційним і ліберальним тенденціям. Глибоко закономірний той факт, що в їхніх творах ми не знайдемо жодної з популярних в 40-50-х рр. тим - викриття феодально-поліцейського режиму в різних його сторонах, боротьба з кріпосним правом, захист емансипації жінок, проблема зайвих людей і т. п. не цікавлять цих поетів, зайнятих так званими «вічними» темами - замилуванням природою, зображенням любові, наслідуванням древніх і т. д.
ЗАВДАННЯ. Написати реферат на запропоновані теми.
І варіант. (Барашков Д., Дюндік О., Корж Д., Плахута А., Табала О., Шаблицький Ф.)
Група "Парнас" - помітне явище у французькій літературі
План
1. Створення групи.
2. Характерні риси творчості "парнасців".
3. Теофіль Готьє - найяскравіша постать групи "Парнас". (короткий огляд творчості).
ІІ варіант. (Бойко Д., Лисенко І., Печенко Д., Кірієнко В., Перепелиця Р., Кудояр Д.)
Поезія Ф. Тютчева - поезія контрастів
План
1. Біографічні відомості. (можна у вигляді хронологічної таблиці)
2. Тематика віршів.
3. Жанрові особливості поезій (філософська та інтимна лірика).
4. Ідейно-художній аналіз поезії. (можна у вигляді паспорту твору)
( "Весняна гроза" - Бойко Д., Лисенко І.,
" Silentium" - Печенко Д., Кірієнко В.
"Остання любов"- Перепелиця Р., Кудояр Д.)
ІІІ варіант. ( Григоренко А., Харченко Я., Шавров О., Коваленко А., Томілко Д., Чернякова М.)
Ліричні мініатюри А. Фета
План
1. Біографічні відомості. (можна у вигляді хронологічної таблиці)
2. Особливості поезії А.Фета.
3. Новаторство поета.
4. Ідейно-художній аналіз поезії. (можна у вигляді паспорту твору)
( "Шепіт. Ніжний звук зітхання" - Григоренко А., Харченко Я.,
"Іще горять в душі бажання" - Шавров О., Коваленко А.,
" Quasi una fantasia" - Томілко Д., Чернякова М.)
УВАГА!!! Не забувайте про дотримання вимог при написанні реферату.
___________________________________________________________________________
02. 02. 2018.
Тема. Традиції і новаторські зрушення в поезії середини -
другої половини ХІХ ст
1. Лекція. Скласти тези (письмово).
Великий німецький поет Г. Гейне писав: «Кожна людина є Всесвітом. Вона з ним народилася, і з ним помре. Під кожним надгробком похована ціла всесвітня історія» . Саме тому в центрі літератури, мистецтва стало людське життя в усіх його різноманітних виявах, людина з її почуттями, мріями, переживаннями, з її світобаченням. Світоглядно-естетичні зрушення у свідомості людей знайшли своє відображення в літературі.
Романтичний напрям, що народився під знаком Великої французької революції 1789 року, найбільшого розквіту набув у першій третині ХІХ століття. Центром романтичного напряму стала поезія.
Поети-романтики й справді намагалися зазирнути у безодні Всесвіту, проникнути в діалектику людської душі й відкрити там небачений і таємний світ людського духу. У своєму прагненні обійняти неосяжне вони надзвичайно розширили обрії бачення світу в його просторових, часових та історичних вимірах. Такою є поезія Адама Міцкевича, Шандора Петефі, Джорджа Байрона, Генріха Гейне та ін. Із 30-х років ХІХ століття у Франції, а згодом і в усій Європі поширюється новий ідейно-художній напрям — реалізм.
Але реалізм набув найбільшого розвитку у прозі. Поезія попрямувала до символізму.
В основі естетики символізму — романтична концепція «двох світів», згідно з якою весь навколишній світ — лише тінь, «символ» світу ідей. Ознаки, елементи символізму знаходимо вже у Шарля Бодлера, ранніх збірках Поля Верлена, у поезіях Артюра Рембо. Проте в той час про символістів знали лише у вузькому колі цінителів поезії.
На середину ХІХ століття припадає створення теорії «чистого мистецтва», яка проголошувала самоцінність художньої творчості, незалежність мистецтва від політики, суспільних вимог, виховних завдань. Представниками «чистого мистецтва» можна вважати поетичну групу «Парнас» у Франції, школу «чистого мистецтва» в Росії (творчість Федора Тютчева, Афанасія Фета та ін.).
2. Літературознавчий словник (запис у зошит).
Літературне угруповання (школа) — об’єднання письменників на основі спільних ідейно-естетичних поглядів та творчих принципів, які реалізуються в художній практиці.
Декаданс, декадентство (у перекладі з латини — «спад»). Відзначається настроями безнадійності, неприйняття життя. Спирається на філософські ідеї Ф. Шатобріана й А. Шопенгауера. В основі — твердження, що цивілізація вичерпала себе і вступила в епоху спаду та згасання.
Основні ознаки декадансу:
• неприйняття дійсності;
• відмова від громадянського в мистецтві;
• культ краси як вищої цінності;
• містицизм, віра в надприродні сили;
• індивідуалізм;
• відмова від моралі буржуазного суспільства;
• надання переваги формі над змістом або повне його заперечення.
Естетичні принципи декадентства:
• поетизація слабкості, згасання, руйнації;
• індивідуалізм і естетство як бунт проти нелюдських принципів буржуазного суспільства;
• «мистецтво для мистецтва»;
• зовнішня правдоподібність.
Поняття «декаданс» не слід пов’язувати з яким-небудь конкретним літературним напрямом.
Риси декадансу найчіткіше виявилися у:
• французькому символізмі (П. Верлен);
• творчості натуралістів.
!!! Схему перенести в зошит.
3. Домашнє завдання.
Опрацювати за підручником с. 217 - 219.
Виписати з Вікіпедії інформацію "Мистецтво для мистецтва".
________________________________________________________________________________
Тема. Ф. Достоєвський. "Злочин і кара". Система образів роману, значення і символіка його
назви.
Мета:
з’ясувати образну систему, семантику й символіку назви роману; поглиблювати навички аналізу твору, його образної системи; розвивати навички переказу, зв’язне мовлення, логічне та асоціативне мислення; сприяти вихованню морально-етичних ідеалів, гуманного ставлення до людей.
Вивчення теми
І.Опрацювання теми.
1. Вступ.
Тема
«зневажених та скривджених» є однією з головних і в романі «Злочин і
кара». Твір Ф. Достоєвського — це книга про життя обездолених, це біль
письменника за зневажену честь «маленьких людей», життя яких протікає в тісних
комірчинах або навіть на вулиці. Серед них — злидарі на вулицях Петербурга,
жінка, яка кидається в канал, п’ятнадцятирічна п’яна дівчинка, котра викликає у
Раскольнікова сумні думки про її страшне майбутнє, і, звичайно, основні образи
роману.
2. Впізнай героя. (усно)
•"Он был замечательно хорош собою, с прекрасными темными глазами, темно-рус, ростом выше среднего, тонок и строен".
•"Он был до того худо одет, что иной, даже и привычный человек, посовестился бы днем выходить в таких лохмотьях на улицу".
•"Он был задавлен бедностью…
"
•"По платью и по виду его очень могли принять за нищего, за настоящего собирателя грошей по улице".
•"Это была крошечная сухая старушонка, лет шестидесяти, с вострыми и злыми глазками, с маленьким вострым носом и простоволосая. Белобрысые, мало поседевшие волосы ее были жирно смазаны маслом. На ее тонкой и длинной шее, похожей на куриную ногу, было наверчено какое-то фланелевое тряпье, а на плечах, несмотря на жару, болталась вся истрепанная и пожелтелая меховая кацавейка".
"Это была высокая, неуклюжая, робкая и смиренная девка, чуть не идиотка, тридцати пяти лет, бывшая в полном рабстве у сестры своей, работавшая на нее день и ночь, трепетавшая перед ней и терпевшая от нее даже побои".
•"Говорила же вообще мало, и, как уже сказано, была такая смиренная и пугливая…
•"
"У нее такое доброе лицо и глаза. Тихая такая, кроткая, безответная, согласная, на все согласная. А улыбка у ней даже очень хороша".
•
•"Это был человек лет пятидесяти, росту повыше среднего, дородный, с широкими и крутыми плечами, что придавало ему несколько сутуловатый вид. Широкое, скулистое лицо его было довольно приятно, и цвет лица был свежий, не петербургский. Волосы его, очень еще густые, были совсем белокурые и чуть-чуть разве с проседью, а широкая, густая борода, спускавшаяся лопатой, была еще светлее головных волос. Глаза его были голубые и смотрели холодно, пристально и вдумчиво; губы алые. Вообще это был отлично сохранившийся человек и казавшийся гораздо моложе своих лет".
•
"Это был худосочный и золотушный человек, малого роста, до странности белокурый, с бакенбардами, в виде котлет, которыми он очень гордился. Сердце у него было довольно мягкое, но речь весьма самоуверенная, а иной раз чрезвычайно даже заносчивая, – что, в сравнении с фигуркой его, почти всегда выходило смешно. Он действительно был глуповат. Это был один из того бесчисленного и разноличного легиона пошляков, дохленьких недоносков и всему недоучившихся самодуров, которые мигом пристают непременно к самой модной ходя-чей идее, чтобы тотчас же опошлить ее, чтобы мигом окарикатурить всё, чему они же иногда самым искренним образом служат".
•
"...пробившись из ничтожества, болезненно привык любоваться собою, высоко ценил свой ум и способности и даже иногда, наедине, любовался своим лицом в зеркале".
•
"Но более всего на свете любил и ценил он, добытые трудом и всякими средствами, свои деньги: они равняли его со всем, что было выше его".
•"Наука же говорит: возлюби, прежде всех, одного себя, ибо все на свете на личном интересе основано. Возлюбишь одного себя, то и дела свои обделаешь как следует кафтан твой останется цел".
"Это было худенькое, совсем худенькое и бледное личико, довольно неправильное, какое-то востренькое, с востреньким маленьким носом и подбородком. Ее даже нельзя было назвать и хорошенькою, но зато голубые глаза ее были такие ясные, и когда оживлялись они, выражение лица ее становилось такое доброе и простодушное, что невольно привлекало к ней. В лице ее, да и во всей ее фигуре, была сверх того одна особенная характерная черта: несмотря на свои восемнадцать лет, она казалась почти еще девочкой, гораздо моложе своих лет, совсем почти ребенком".
•"Это был необыкновенно веселый и сообщительный парень, добрый до простоты. Впрочем, под этою простотой таились и глубина и достоинство. Лучшие из его товарищей понимали это, все любили его. Иногда он буянил и слыл за силача".
•
"...никакие неудачи его никогда не смущали и никакие дурные обстоятельства, казалось, не могли при-давить его. Он мог квартировать хоть на крыше, терпеть адский голод и необыкновенный холод".
•
"Был он очень беден и решительно сам, один, содержал себя, добывая кой-какими работами деньги. Он знал бездну источников, где мог почерпнуть, разумеется заработком".
"Недоверчив, скептик, циник…А дело знает, знает…"
3. Конспектування .
Два аспекти "теорії" Раскольнікова
•
1. Наполеонівський аспект:
Ділення людей на два типи:
1)
а) «звичайні» ( «тварь дрожащая», «вошь»)
2)б)«незвичайні» (здатні сказати «нове слово», зробити «новий крок»)
.
«Незвичайним» дозволяється переступати через життя «звичайних»
•
2. Альтруїстичний аспект:
Одна смерть заради тисяч врятованих життів; прийняття на себе гріха вбивства заради щастя інших людей.
Альтруїзм – безкорисливе піклування про благо інших, готовність жертвувати для інших своїми особистими інтересами.
"Двійники" Раскольнікова (відображають його окремі сторони, прояви його "теорії", темного боку його особистості).
Свидригайлов - "Ми одного поля ягоди..."
•Лебезятников - карикатурна проекція «теорії» Раскольнікова.
Лужин – знижена проекція «теорії» Раскольнікова.
"Антиподи" Раскольнікова. (Розвінчують антигуманну сутність «теорії» Раскольнікова
•
•Відображають різні сторони світлого в головному герої:).
Соня Мармеладова: Шлях Соні Мармеладової – шлях духовного воскресіння Раскольнікова.
•Порфирій Петрович: Шлях Порфирія Петровича - це можлива кар'єра самого Раскольнікова.
•
Дмитро Разуміхін: Шлях Разуміхіна - це свого роду можливий шлях розвитку й життя головного героя Родіона Раскольнікова
Символічне значення назви роману "Злочин і кара"
Назва роману складається з двох слів.
Злочин — це факт убивства, що взятий із життя, переосмислений і вилитий у
філософську форму. Саме у філософській ідеї поєднані всі сюжетні лінії,
моральні, політичні проблеми, а також сутність трагедії, в яку втягнуті народ і
все людство. Ідея виявилася хибною. Раскольніков протистоїть світові, не
сприймаючи його.
Мотив знедоленості присутній і в
покаранні. У фіналі герой протистоїть світові, але вже злочинному. Впродовж
п’яти розділів роману автор описує страждання героя як найстрашніше покарання.
Всі персонажі твору проходять шлях тяжких пошуків правди. На думку автора,
людина, яка здійснила гріх, здатна до духовного відродження, коли увірує в
Христа. «Головне — люби інших, як себе»,— у цьому, за Ф. Достоєвським, полягає
основний принцип щастя людей. Людина приходить до щастя лише через страждання,
горе, віру, любов.
Значення і символіка назви роману Ф. Достоєвського зрозумілі, досить прозорі: «Злочин і кара». Ці слова стали своєрідним крилатим висловом, афоризмом. Але вони не є однозначними. Як ми вже згадували, мовою оригіналу «преступление» —
пре - ступление, переступ через певну, дозволену християнську загальнолюдську межу. а от слово «наказание» (крім значення «покарання, кара») має ще й значення «наказу, побажання, остороги, перестороги».
ІІ. Закріплення.
— Окресліть коло проблем, що порушуються в романі.
— На вашу думку, що більше цікавить автора: злочин чи кара? Чому?
— Що лежить в основі реалізму Ф. Достоєвського?
— Які художні прийоми використовує автор для розкриття духовного світу людини? (
— Подумайте, яку роль у романі відіграють ретельно дібрані імена героїв.
— Як ви думаєте, чому такі складні в психологічному плані романи Ф. Достоєвського є настільки популярними в сучасному світі?
ІІІ. Підсумок.
“Злочин і кара” — це роман Достоєвського, який вже більше століття служить приводом для напружених роздумів про ціну людського життя, про моральні кордони свавілля, про те, скільки в людині від диявола, а скільки — від Бога.
Уже з перших сторінок роману можна відчути весь тягар і безвихідність життя його головного героя. Колишній студент Раскольніков мешкає в комірці "під самим дахом високого п'ятиповерхового будинку". Головні якості змальованого в романі простору — тіснота і вузькість. Герой, що попав в такий простір, відчуває духовну порожнечу і самоту.
Достоєвський виявив згубну дію помилкової, індивідуалістичної ідеї на свідомість людини. Таким чином, не лише “середовище” здатне впливати на вчинки людини, але думка, ідея. Обурення соціальною несправедливістю отримали збочене, помилкове рішення. Протест Раскольнікова проти уселенського горя обернувся егоїстичним самоствердженням, анархічним бунтом. Достоєвський показав, що буржуазна філософія індивідуалізму приводить до злочину.
Ідея зла в ім'я добра терпить крах. Розкаяння Раскольнікова відкриває шлях до порятунку людської душі. Душевні муки Родіона, які приводять до покаяння, допомагають йому уникнути долі Свідрігайлова. Раскольніков йде на каторгу.
Така дорога Раскольнікова від злочину до покарання. Страшній теорії надлюдини Достоєвський протиставляє ідеали гуманізму, любові і прощення. У етичному вдосконаленні бачить письменник ідеал людини і суспільства, в якому немає місця насильству і злу.
ІV. Домашнє завдання.
Скласти сенкан "Родіон Раскольніков".
За підручником опрацювати с. 164 - 169, 173 - 184.
•
Комментариев нет:
Отправить комментарий